Metodika tvorby a využití výukových materiálů z matematiky v prostředí AI Chatbota EDU-AI.EU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10479757" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10479757 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika tvorby a využití výukových materiálů z matematiky v prostředí AI Chatbota EDU-AI.EU
Popis výsledku v původním jazyce
Využití AI pro podporu žáků a studentů bylo jedním z cílů projektu TAČR - AI asistent pro žákya učitele, na jehož řešení se spolu s partnery z Asociace pro lepší IT řešení Národníhopedagogického institutu ČR a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy podílel i týmřešitelů z Katedry matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.Úkolem týmu z Pedagogické fakulty bylo vytvořit a experimentálně ověřit vzdělávací obsahpro přípravu na jednotnou přijímací zkoušku na čtyřleté obory a nadstavbová studia. Při řešeníprojektu byly využity zkušenosti a poznatky z průběhu distanční výuky v období epidemieCovid-19. Vycházeli jsme jak z vlastních zkušeností, tak rozhovorů s kolegy, kteří se distančnívýuky účastnili. Hlavním zdrojem informací pak byla data z dotazníkových šetření, která bylapedagogickou fakultou realizována, a především analýza veřejně dostupných výukovýchmateriálů. Ukázalo se, že distanční výuka vedla ke zvýšení míry sdílení zdrojů mezi učiteli jakv rámci školy, tak mezi školami. Online se objevila celá řada videí z různých předmětů(převážně na youtube). Tím, že se videa a další výukové materiály začaly sdílet ve velkémmnožství, objevily se i takové, která obsahují chyby a nepřesnosti. Do popředí se tak dostalaotázka potřeby pomoci s výběrem vhodných materiálů, což je i jeden z cílů řešeného projektu.Co je však podstatné, ukázalo se, že žáci se naučili elektronické materiály využívat a má smysljim poskytovat systematickou podporu v elektronické podobě, zvláště formou, která využíváprostředí, které na internetu běžně používají. Takovým prostředím jsou i programy prochatování. V průběhu projektu byla vytvořena aplikace, která poskytuje vzdělávací programa komunikuje se žáky a učiteli formou chatu. Tato aplikace byla experimentálně ověřenav období přípravy na jednotnou přijímací zkoušku (JPZ) v roce 2023.Jedním z plánovaných výstupů projektu je kromě samotné aplikace i zpracování zkušenostís tvorbou vzdělávacího obsahu a využíváním aplikace formou metodiky. V této metodice,kterou vám nyní předkládáme, se zaměříme na oblast výuky matematiky. Vytvořený nástroj jeurčen pro samostatnou práci žáků. Primárně byl vyvinut pro doučování, neslouží tedy protestování, ani jiné formy sběru dat pro hodnocení. V současné době poskytuje kompletnípodporu pro přípravu na jednotnou přijímací zkoušku na čtyřleté studijní obory a nadstavbovástudia. Je důležité zdůraznit, že v aplikaci nevyužíváme AI pro generování matematickéhoobsahu; naopak, její role spočívá v optimalizaci komunikace s žákem, překračující rámecjednoduchého zadávání úloh.
Název v anglickém jazyce
Methodology for creating and using mathematics teaching materials in the environment of AI Chatbot EDU-AI.EU
Popis výsledku anglicky
The use of AI to support pupils and students was one of the goals of the TAČR project - AI assistant for pupils and teachers, in which a team of researchers from the Department of Mathematics and Didactics of Mathematics of the Faculty of Education of Charles University participated together with partners from the Association for Better IT Solutions of the National Institute of Education of the Czech Republic and the Faculty of Mathematics and Physics of Charles University. The task of the team from the Faculty of Education was to create and experimentally verify the educational content for preparation for the unified entrance exam for four-year majors and post-secondary studies. The project was based on our own experience and knowledge from the distance education during the Covid-19 epidemic, as well as on interviews with colleagues who participated in distance education. The main source of information was then the data from the questionnaire surveys that were conducted by the Faculty of Education and, above all, the analysis of publicly available teaching materials. It appeared that distance learning led to an increase in the level of resource sharing among teachers both within and between schools. A number of videos from different subjects appeared online (mostly on YouTube). As videos and other teaching materials began to be shared in large numbers, some videos containing errors and inaccuracies also emerged. This brought to the fore the need for help in selecting appropriate materials, which is one of the objectives of the project. However, what is important is that it has become clear that students have learned to use electronic materials and that it makes sense to provide them with systematic support in electronic form, especially in a form that uses the environment they commonly use on the Internet. Chat programs are one such environment. In the course of the project, an application was developed that provides a learning programme and communicates with pupils and teachers via chat. This application has been experimentally tested in preparation for the Unified School Certificate (USC) examination in 2023. One of the planned outputs of the project, in addition to the application itself, is the elaboration of experience with the development of educational content and the use of the application in the form of a methodology. In this methodology, which we now present to you, we will focus on the area of mathematics education. The developed tool is designed for independent work of pupils. It was primarily developed for tutoring, so it is not used for testing or other forms of data collection for assessment. Currently, it provides complete support for preparation for the Unified Entrance Examination for four-year courses and post-secondary studies. It is important to emphasize that we do not use AI in the application to generate mathematical content; on the contrary, its role is to optimize communication with the student, going beyond the simple assignment of tasks.Translated with DeepL.com (free version)
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL05000236" target="_blank" >TL05000236: AI asistent pro žáky a učitele</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
MET_PEDFUK_2024_1
Číslo předpisu
UKPEDF/309811/2024
Technické parametry
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, IČ: 00216208 DIČ: CZ00216208 Datum uzavření smlouvy: 31.01.2024 Odpovědná osoba: Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. - děkan Telefon: 221 900 272 E-mail: michal.nedelka@pedf.cuni.cz Kontaktní osoba: Mgr. Ivana Metelková (ivana.metelkova@pedf.cuni.cz, 221 900 215)
Ekonomické parametry
Tvorba a využití AI-CHatbota ve výuce a procesu doučování šetří výdaje v této oblasti a přispívá ke snížení socio-ekonomických nerovností ve vzdělávání - tento dopad je dlouhodobý a nelze vyčíslit.
Označení certifikačního orgánu
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů