Vyobrazení městského prostoru v románech Arcadia a The Melody Jima Crace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10486375" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10486375 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vyobrazení městského prostoru v románech Arcadia a The Melody Jima Crace
Popis výsledku v původním jazyce
Určujícím rysem příběhů Jim Crace je vytváření osobitých fiktivních krajin, pro které se u kritiků a recenzentů vžilo označení "Craceland". Ve svých románech často vyobrazuje různé komunity v přechodových fázích svého vývoje a existence, přičemž literární zobrazení prostoru mu slouží jako zásadní prostředek pro zachycení těchto transformačních procesů jak obecně, tak u jednotlivých protagonistů jeho příběhů. Arcadia (1992) a The Melody (2018) jsou Craceovy nejvýznamnější městské romány, které se zároveň vyznačují propojením výše zmíněných charakteristických prvků jeho tvorby, díky kterým jsou jejich vyobrazení městského prostoru určovány neustálým střetáváním se jeho veřejné a soukromé dimenze. S využitím teoretických východisek filozofie Transmodernismu a analytických nástrojů fenomenologicky zaměřené geocritiky se tato kapitola snaží dokázat, že je tyto dva romány možné zařadit do kategorie tzv. transmoderní prózy, a že svou kritikou globalizovaného kapitalismu prostřednictvím toposu, který Eric Prieto označuje jako ente-deux či "místo mezi", myšlenkově korelují se základními transmoderními postuláty.
Název v anglickém jazyce
Representation of urban space in Jim Crace's Arcadia and Thev Melody
Popis výsledku anglicky
A determining aspect of Jim Crace's stories is his creation of distinctive fictitious landscapes for which critics have coined the term "Craceland". His novels often depict various communities in transitional moments of their existence, while his spatial representations serve as a crucial means for capturing these transformational processes, both generally and in individual protagonists. Arcadia (1992) and The Melody (2018) are Crace's most important urban novels which include the above charactersitic features of his writing, due to which their rendering of cityscape is determined by incessant encounters of its public and private dimensions. Using the theoretical framework of the philosophy of Transmodernism and analytical tools of phenomenological geocriticism, thich chapter attempts to demonstrate that these two novels can be subsumed within the so-called Transmodern fiction, and that with their criticism of globalised capitalism through the means of Eric Prieto's topos of ente-deux place they correlate with the underlying transmodern postulates.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Město a literatura
ISBN
978-80-257-4545-8
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
271-292
Počet stran knihy
344
Název nakladatele
Argo
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—