Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Are sex differences in fundamental motor skills uniform throughout the entire preschool period?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F17%3A10365113" target="_blank" >RIV/00216208:11510/17:10365113 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0176556" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0176556</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0176556" target="_blank" >10.1371/journal.pone.0176556</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Are sex differences in fundamental motor skills uniform throughout the entire preschool period?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this study was to assess differences in fundamental motor skills (FMS) proficiency between boys and girls of each age group, independently, across the entire preschool period. Using the Movement Assessment Battery for Children-second edition, FMS proficiency was tested in 325 preschoolers (4.9 +/- 1.1 y, range 3-6) using a cross-sectional design. Compared to boys of the same age, 3- and 4-year-old girls had greater total (p &lt; .01), fine motor skill (p &lt;.01), and balance scores (p &lt; .05). There were no sex differences for total test or balance scores in 5- and 6-year-olds, but 6-year-old boys outperformed girls in aiming and catching (p &lt; .001). These data not only agree with previous research in that sex differences in FMS proficiency exist in preschool children, but the data also show that differences may not be uniform throughout the whole preschool period when analyzing by age. To avoid under- or overestimating FMS proficiency and subsequently prescribing inaccurate motor intervention programs, FMS proficiency normative values should be age- and sex-specific throughout the entire preschool period.

  • Název v anglickém jazyce

    Are sex differences in fundamental motor skills uniform throughout the entire preschool period?

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this study was to assess differences in fundamental motor skills (FMS) proficiency between boys and girls of each age group, independently, across the entire preschool period. Using the Movement Assessment Battery for Children-second edition, FMS proficiency was tested in 325 preschoolers (4.9 +/- 1.1 y, range 3-6) using a cross-sectional design. Compared to boys of the same age, 3- and 4-year-old girls had greater total (p &lt; .01), fine motor skill (p &lt;.01), and balance scores (p &lt; .05). There were no sex differences for total test or balance scores in 5- and 6-year-olds, but 6-year-old boys outperformed girls in aiming and catching (p &lt; .001). These data not only agree with previous research in that sex differences in FMS proficiency exist in preschool children, but the data also show that differences may not be uniform throughout the whole preschool period when analyzing by age. To avoid under- or overestimating FMS proficiency and subsequently prescribing inaccurate motor intervention programs, FMS proficiency normative values should be age- and sex-specific throughout the entire preschool period.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP14-29358P" target="_blank" >GP14-29358P: Kros-kulturní validizace MABC-2 pro hodnocení motorického vývoje dětí předškolního věku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PLoS One

  • ISSN

    1932-6203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000400383600104

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85018348621