Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ÚROVEŇ FUNDAMENTÁLNÍCH POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ ČESKÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO OBDOBÍ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F17%3A10365555" target="_blank" >RIV/00216208:11510/17:10365555 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ÚROVEŇ FUNDAMENTÁLNÍCH POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ ČESKÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO OBDOBÍ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Adekvátně zvládnuté fundamentální pohybové dovednosti (FPD) v předškolním věku jsou základem pro pozdější účast dětí v řadě rekreačních či sportovních pohybových aktivit. Cílem studie bylo zjistit aktuální úroveň FPD u českých chlapců a dívek v posledním roce předškolního období a zároveň odhalit možné pohlavní rozdíly. Výzkumný soubor zahrnoval 121 6ti letých dětí (61 chlapců a 60 dívek) z osmi mateřských školek v pražském regionu. Pro hodnocení úrovně FPD byl použit standardizovaný motorický test &quot;Movement Assessment Battery for Children-second version&quot; (MABC-2). Lehce podprůměrné hodnoty (zvláště u dívek) ukazatele celkového testového skóre (CTS) v testu MABC-2 poukazují na celkově zdravý motorický vývoj bez signifikantních pohlavních rozdílů. V subtestu jemné motoriky a rovnováhy nebyly zjištěny signifikantní rozdíly a hodnoty oscilují kolem populačního průměru. Naopak v subtestu hrubé motoriky (míření a chytání) jsme zjistili významně horší standardní skóre u dívek v porovnání s chlapci (7,9+-1,7 vs. 9,6+-1,5; p &lt; 0,01; r = 0,49). Nízkou úroveň dovedností z oblasti hrubé motoriky zjištěnou u dívek považujeme za důležité a zároveň varovné zjištění. Je totiž zřejmé, že účast v řadě rekreačních a sportovních pohybových aktivit si klade za cíl zvládnuté manipulativní dovednosti typu míření, házení, chytání.

  • Název v anglickém jazyce

    THE LEVEL OF FUNDAMENTAL MOTOR SKILLS IN CZECH BOYS AND GIRLS AT THE END OF PRESCHOOL PERIOD

  • Popis výsledku anglicky

    Adequately mastered fundamental motor skills (FMS) in preschool age are an important basis for later participation of children in many physical activities. The aim of this study was to assess the actual level of FMS of Czech boys and girls at the end of preschool period. The research sample consisted of 121 six-year-old children (6,5+-0,3 years; 61 boys and 60 girls) from common type of Prague nursery schools. The &quot;Movement Assessment Battery for Children-second version&quot; (MABC-2) motor test was used for assessment of FMS. In general, the results of the total test score (TTS) indicated healthy motor development of boys and girls without any significant gender differences. We also found no gender differences in subtests of fine motor and balance skills, and the values varied around the population mean. However, we found significantly worse results for the standard score in girls in comparison with boys in the subtest of gross motor skills (aiming and catching) (7,9+-1,7 vs 9,6+-1,5; p &lt; 0,01; r = 0,49). The low level of gross motor skills found in girls is considered to be important, and a warning finding. It is evident that adequately mastered manipulative skills (e.g. aiming, throwing, catching) are prerequisites for participation in many physical recreation and sport activites at a later school age.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP14-29358P" target="_blank" >GP14-29358P: Kros-kulturní validizace MABC-2 pro hodnocení motorického vývoje dětí předškolního věku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká kinantropologie

  • ISSN

    1211-9261

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    33-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus