Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O brother, where start thou? Sibling spillovers on college and major choice in four countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11640%2F21%3A00544487" target="_blank" >RIV/00216208:11640/21:00544487 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985998:_____/21:00549906

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1093/qje/qjab006" target="_blank" >https://doi.org/10.1093/qje/qjab006</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/qje/qjab006" target="_blank" >10.1093/qje/qjab006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    O brother, where start thou? Sibling spillovers on college and major choice in four countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Family and social networks are widely believed to influence important life decisions, but causal identification of those effects is notoriously challenging. Using data from Chile, Croatia, Sweden, and the United States, we study within-family spillovers in college and major choice across a variety of national contexts. Exploiting college-specific admissions thresholds that directly affect older but not younger siblings’ college options, we show that in all four countries a meaningful portion of younger siblings follow their older sibling to the same college or college-major combination. Older siblings are followed regardless of whether their target and counterfactual options have large, small, or even negative differences in quality. Spillover effects disappear, however, if the older sibling drops out of college, suggesting that older siblings’ college experiences matter. That siblings influence important human capital investment decisions across such varied contexts suggests that our findings are not an artifact of particular institutional detail but a more generalizable description of human behavior. Causal links between the postsecondary paths of close peers may partly explain persistent college enrollment inequalities between social groups, and this suggests that interventions to improve college access may have multiplier effects.

  • Název v anglickém jazyce

    O brother, where start thou? Sibling spillovers on college and major choice in four countries

  • Popis výsledku anglicky

    Family and social networks are widely believed to influence important life decisions, but causal identification of those effects is notoriously challenging. Using data from Chile, Croatia, Sweden, and the United States, we study within-family spillovers in college and major choice across a variety of national contexts. Exploiting college-specific admissions thresholds that directly affect older but not younger siblings’ college options, we show that in all four countries a meaningful portion of younger siblings follow their older sibling to the same college or college-major combination. Older siblings are followed regardless of whether their target and counterfactual options have large, small, or even negative differences in quality. Spillover effects disappear, however, if the older sibling drops out of college, suggesting that older siblings’ college experiences matter. That siblings influence important human capital investment decisions across such varied contexts suggests that our findings are not an artifact of particular institutional detail but a more generalizable description of human behavior. Causal links between the postsecondary paths of close peers may partly explain persistent college enrollment inequalities between social groups, and this suggests that interventions to improve college access may have multiplier effects.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Quarterly Journal of Economics

  • ISSN

    0033-5533

  • e-ISSN

    1531-4650

  • Svazek periodika

    136

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    56

  • Strana od-do

    1831-1886

  • Kód UT WoS článku

    000672777600010

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85110618736