Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analýza využívání termínu Open Educational Resources na českých vysokých školách v mezinárodním kontextu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F15%3A10322306" target="_blank" >RIV/00216208:11690/15:10322306 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analýza využívání termínu Open Educational Resources na českých vysokých školách v mezinárodním kontextu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přehledová studie představuje koncept tzv. Otevřených vzdělávacích zdrojů (angl. Open Educational Resources, OER), který se v kontextu současných mezinárodních trendů ve vzdělávání dostává do popředí zájmu také v České republice. Cílem studie je definovat termín OER na základě existujících definic mezinárodních organizací, poskytnout přehled globálního vývoje v oblasti OER a shrnout využívání termínu OER ve výzkumných, vzdělávacích a propagačních aktivitách na českých veřejných vysokých školách. Z analýzy vybraných výzkmných databází vyplývý, že OER je specificky zmíněno v publikacích či výzkumných projektech na třech vysokých školách v ČR. Veřejně dostupné informace dále ukazují, že pět českých vysokých škol má na svých webových stránkách informaci o OER v oblasti vzdělávací a propagační. Ze souhrnu analýzy vyplývá, že vysokoškolští zaměstnanci jsou aktivní v oblasti OER na osmi vysokých školách v ČR, což představuje zhruba jednu čtvrtinu všech veřejných vysokých škol v zemi. Tato analýza nabízí první indikativní informaci ohledně poměrně malém využití termínu OER na českých vysokých školách, ačkoli aktivity spadající pod oblast OER jsou rozvíjeny v širším měřítku (ne všechny tyto aktivity jsou označovány za OER). Je zapotřebí dalšího výzkumu pro lepší pochopení role a budoucnosti OER v českém vysokoškolském vzdělávacím systému.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of the use of the term Open Educational Resources at Czech higher education institutions in international context

  • Popis výsledku anglicky

    The study introduces the concept of Open Educational Resources (OER) which is in the context of international educational trends currently becoming a topic of discussions also in the Czech Republic. The aim of the study is to define the term OER based on existing definitions of international organisations, to provide an overview of global developments in the area of OER and to summarize the use of the term OER in research, educational and promotional activities at Czech higher education institutions. The analysis of selected research databases shows that OER is specifically mentioned in publications or research projects at 3 universities in the Czech Republic. Publicly available information further shows that 5 Czech universities have on their website information in the area of education and public promotion of OER. Overall, university staff at 8 universities is active in the area of OER, which represents about one fourth of all public universities in the country. This analysis offers the first indicative information on the relatively low usage of the term OER at Czech higher education institutions, despite activities being already developed more widely (but not always being called OER). Further research is needed for better understanding of the role and future of OER in the Czech higher education system.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TD020400" target="_blank" >TD020400: Využití regionálních případových studií udržitelného rozvoje ve vysokoškolské výuce a pro tvorbu tzv. Open Educational Resources</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AULA

  • ISSN

    1210-6658

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    29-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus