Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kvantifikace makroekonomických dopadů regulace výroby a spotřeby energií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F23%3A10459124" target="_blank" >RIV/00216208:11690/23:10459124 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kvantifikace makroekonomických dopadů regulace výroby a spotřeby energií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie je pomocí makroekonomického modelu vyhodnotit ekonomické dopady přijetí komplexního balíčku legislativních a dalších návrhů &quot;Fit for 55&quot; předložených Evropskou komisí v červenci a prosinci 2021. Scénáře v této studii nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Studie částečně reflektuje dopady válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou, zejména předpokládané dopady na ceny zemního plynu. Opatření navržená v balíčku REPowerEU v březnu a květnu 2022 reflektována nejsou. Účelem studie je poskytnout vládě a klíčovým partnerům expertní podklad pro diskuzi ohledně nastavení domácích politik tak, aby ČR plnila své klimatické závazky vyplývající ze stávající i navrhované unijní legislativy, ale též aby využila růstového potenciálu této transformace, systémově reagovala na otázku rozdílných sociálních dopadů dle příjmových skupin domácností, a tak zajistila sociálně spravedlivou dekarbonizaci hospodářství ČR.Ekonomické dopady Fit for 55 na ekonomiku České republiky jsou kvantifikovány globálním makro-ekonometrickým modelem E3ME, který je také pravidelně používaný pro analýzy dopadů politik Evropskou komisí a jejími útvary. Model E3ME umožňuje kvantifikovat dopady na klíčové makroekonomické proměnné (HDP, zaměstnanost, spotřebu, zahraniční obchod, užití energií).Referenční scénář &quot;svět bez Fit for 55&quot; (REF) představuje nyní platný regulatorní rámec - zejm. systém EU ETS v nastavení pro 4. obchodovací období 2021-2030 a stávající využití části výnosů z EU ETS pro klimatická opatření. Scénáře &quot;svět s Fit for 55&quot; zahrnují klíčové politiky balíčku, které strukturálně ovlivňují reakci na trhu, a to konkrétně revizi systému EU ETS, zavedení systému EU ETS2 pro budovy a silniční dopravu, CO2 emisní standardy v dopravě, vč. ukončení prodeje nových osobních a lehkých užitkových automobilů se spalovacím motorem po roce 2035, využití výnosů z EU ETS a EU ETS2 přes Modernizační fond, Inovační fond, Sociálně-klimatický fond a státní rozpočet; a politiku CBAM; včetně základních předpokladů energetické politiky ČR (jako životnost JE Dukovany a výstavbu nového jaderného zdroje, ukončení využití uhlí pro energetiku od roku 2033. Vliv ruské agrese na Ukrajině na je modelován skrze dostupnost a cenu zemního plynu - nová predikce ceny fosilních paliv na mezinárodním trhu dle Harmonized Central Trajectories Evropské komise z května 2022.Výsledky modelových scénářů ukazují, že cíl 55% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 je dosažitelný, k dosažení klimatické neutrality do roku 2050 ale bude potřeba dalších opatření - scénáře v této studii však nebyly definované s cílem dosažení klimatické neutrality do konce roku 2050. Odhadované dopady na ekonomiku nemusí být negativní (ve srovnání s rostoucím referenčním scénářem). Při využití podstatné části výnosů ze zpoplatnění emisí skleníkových plynů na klimatické investice a zejména na transformaci sektoru budov a dopravy, může klimatická tranzice vést k větší ekonomické aktivitě a celkovému pozitivnímu efektu na makroekonomické ukazatele, včetně dopadů na HDP i zaměstnanost. Tento efekt ale bude rozložen nerovnoměrně mezi ekonomickými sektory, a proto bude nezbytné strategicky podpořit. Dopady vývoje ceny zemního plynu důsledkem válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou neztěžují tranzici; tyto dopady jsou krátkodobé a malého rozsahu, ve scénářích s vysokou cenou emisních povolenek v sektoru budov a dopravy mohou dokonce akcelerovat investice do úspor a tím vést k pozitivnímu multiplikačnímu efektu ve středně až dlouhém období.

  • Název v anglickém jazyce

    Quantification of macroeconomic impacts of energy production and consumption regulation

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this study is to use a macroeconomic model to assess the economic impacts of the adoption of the comprehensive package of legislative and other proposals &quot;Fit for 55&quot; presented by the European Commission in July and December 2021. The scenarios in this study were not defined with the aim of achieving climate neutrality by the end of 2050. The study partly reflects the impacts of the war conflict between Russia and Ukraine, in particular the projected impacts on gas prices. Measures proposed in the REPowerEU package in March and May 2022 are not reflected. The purpose of the study is to provide the government and key partners with an expert basis for discussion on setting domestic policies to ensure that the Czech Republic meets its climate commitments under existing and proposed EU legislation, but also to take advantage of the growth potential of this transformation, to address the issue of differential social impacts by household income groups in a systematic way, and thus to ensure a socially equitable decarbonisation of the Czech economy. The economic impacts of Fit for 55 on the Czech economy are quantified by the global macro-econometric model E3ME, which is also regularly used for policy impact analysis by the European Commission and its services. The E3ME model allows quantifying impacts on key macroeconomic variables (GDP, employment, consumption, foreign trade, energy use).The reference scenario &quot;World without Fit for 55&quot; (REF) represents the regulatory framework currently in place - notably the EU ETS as set up for the 4th trading period 2021-2030 and the current use of part of the EU ETS revenues for climate action. The &quot;World with Fit for 55&quot; scenarios include key policies in the package that structurally affect the market response, namely the revision of the EU ETS, the introduction of the EU ETS2 for buildings and road transport, CO2 emission standards in transport, incl. EU ETS and EU ETS2 emissions standards, including the end of sales of new passenger cars and light commercial vehicles with internal combustion engines after 2035, the use of EU ETS and EU ETS2 revenues through the Modernisation Fund, the Innovation Fund, the Social and Climate Fund and the state budget; and the CBAM policy; including the basic assumptions of the Czech Republic&apos;s energy policy (such as the lifetime of the Dukovany NPP and the construction of a new nuclear power plant, the phase-out of coal for energy from 2033. The impact of Russian aggression in Ukraine on is modelled through the availability and price of natural gas - a new forecast of the international fossil fuel price according to the European Commission&apos;s Harmonised Central Trajectories of May 2022. The results of the modelled scenarios show that the target of 55% GHG reduction by 2030 is achievable, but that further action will be needed to achieve climate neutrality by 2050 - however, the scenarios in this study were not defined with the goal of achieving climate neutrality by the end of 2050. The estimated impacts on the economy may not be negative (compared to the increasing reference scenario). By using a substantial part of the revenues from GHG pricing for climate investments and in particular for the transformation of the buildings and transport sectors, the climate transition can lead to increased economic activity and an overall positive effect on macroeconomic indicators, including impacts on GDP and employment. However, this effect will be unevenly distributed across economic sectors and will therefore need to be strategically supported. The impacts of the natural gas price developments resulting from the war between Russia and Ukraine do not hamper the transition; these impacts are short-term and small in magnitude, and in scenarios with a high price of emission allowances in the buildings and transport sectors may even accelerate investment in savings and thus lead to a positive multiplier effect in the medium to long term.

Klasifikace

  • Druh

    H<sub>neleg</sub> - Promítnuto do směrnic nebo předpisů závazných v rámci příslušného poskytovatele

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TK01010119" target="_blank" >TK01010119: Integrované modely pro analýzu dopadů regulací a simulace dlouhodobých scénářů vývoje energetiky (RegSim)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo předpisu

    899/23 Aktualizace Vnitrostátního plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu

  • Označení kompet. příslušného orgánu

    Ministersvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, Praha 1

  • Územní platnost výsledku

    A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)