Úspory emisí NOx v silniční dopravě, dosažitelné pomocí aplikace finančních nástrojů v roce 2030
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F24%3A10496959" target="_blank" >RIV/00216208:11690/24:10496959 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dzzp.cdv.cz/files/Sborni%CC%81k_pr%CC%8Ci%CC%81spe%CC%8Cvku%CC%8A_DZZ%CC%8CP_2024.pdf" target="_blank" >https://dzzp.cdv.cz/files/Sborni%CC%81k_pr%CC%8Ci%CC%81spe%CC%8Cvku%CC%8A_DZZ%CC%8CP_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úspory emisí NOx v silniční dopravě, dosažitelné pomocí aplikace finančních nástrojů v roce 2030
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje výsledky projektu SS03010156, který se zabýval aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů i bonusů v oblasti silniční dopravy. Účelem bylo modelovat efekt těchto opatření na stimulaci obnovy vozového parku a na urychlení nástupu nízkoemisních a bezemisních technologií a díky tomu i na úsporu emisí v roce 2030. Zároveň byly řešeny i ekonomické dopady a byla formulována doporučení ve vztahu k efektivitě nástrojů a k náročnosti jejich aplikace. Efekty na emise byly modelovány metodou "Tank to wheel" a pomocí výpočetních programu COPERT 5, TIMES-CZ. V rozšířeném a kalibrovaném programu COPERT 5 byly vytvořeny emisní faktory pro modelové roky (2018, 2025 a 2030). V programu TIMES (řeší celkový energetický a technologický mix pro uspokojení poptávky po energiích a službách) byly modelovány dopady na vozový park, spotřebu energie a emise látek. Model CGE (ekonomický model všeobecné rovnováhy) pak počítal dopady na HDP, veřejné finance, zaměstnanost a změnu struktury odvětví národního hospodářství. Výstupy projektu mají sloužit jako podklad při tvorbě strategických dokumentů (např. pro aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, aktualizace strategií ke snížení emisí v ČR, Dopravní politiky ČR a dalších) a rozhodování státní správy v oblasti plánování a směřování silniční dopravy směrem k čisté mobilitě. Tento příspěvek je zaměřen na emise oxidů dusíku, které silniční doprava produkuje nejvýznamněji, a to obzvláště ve městech.
Název v anglickém jazyce
NOx emissions savings in road transport achievable through the application of financial instruments in 2030
Popis výsledku anglicky
The paper summarises the results of the project SS03010156, which looked at the application of selected tax and fee instruments and bonuses in the road transport sector. The aim was to model the effect of these measures on stimulating fleet renewal and accelerating the uptake of low and zero emission technologies and thus on emission savings in 2030. At the same time, the economic impacts were addressed and recommendations were made in relation to the efficiency of of the instruments and the complexity of their application. The effects on emissions were modelled using the "Tank to wheel" method and the calculation software COPERT 5, TIMES-CZ. In the extended and calibrated COPERT 5 program, emission factors were developed for the model years (2018, 2025 and 2030). In the TIMES program (addressing the overall energy and technology mix to meet energy and service demand), impacts on the vehicle fleet, energy consumption and substance emissions were modeled. The CGE model (a general equilibrium economic model) then calculated the impacts on GDP, public finances, employment and changes in the sectoral structure of the national economy. Outputs of the project are intended to serve as a basis for the development of strategic documents (e.g. for the update of the National Action Plan for Clean Mobility, the update of the strategies for reducing emissions in the Czech Republic, the Transport Policy of the Czech Republic and others) and for the decision-making of the state administration in the field of planning and directing road transport towards clean mobility. This paper focuses on nitrogen oxide emissions, which are the most significant emissions from road transport, especially in cities.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SS03010156" target="_blank" >SS03010156: Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XI. česko-slovenská konference „Doprava, zdraví a životní prostředí“
ISBN
978-80-88655-33-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
53-58
Název nakladatele
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Pasohlávky
Datum konání akce
8. 10. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—