CAM a kam dál?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F14%3A00077834" target="_blank" >RIV/00216224:14110/14:00077834 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
CAM a kam dál?
Popis výsledku v původním jazyce
Campbell, Hess, Watson a Banksová uveřejnili v roce 1978 popis nové léčebné metody založené na opakované stimulaci amblyopického oka uměle vytvořeným, elementárním zrakovým podnětem a vnesli tak do pleoptiky nový terapeutický koncept. Prakticky tak uskutečnili to co Gibbsonová dříve teoreticky definovala jako percepční učení. V současnosti jsou široce studovány terapeutické možnosti cílené vizuální stimulace jednoduchými, elementárními vizuálními stimuly, které jsou zaměřené na neurální struktury, kterézpracovávají mimo vědomou segregaci textury obrazu. Zrakově deprivované struktury jsou ještě vnímavější k percepčnímu učení než normální primární zraková kůra. Práce podává přehled o experimentálních výsledcích, které dokládají zbytkovou plasticitu zralého vidění a ilustrují efektivitu metody u dospělých amblyopů. K výkladu procesů percepčního učení jsou použity hebbiánské principy a je popsána soutěž monokulárních signálů o synaptický prostor na prvních binokulárních neuronech V1.
Název v anglickém jazyce
CAM and where hereafter?
Popis výsledku anglicky
Campbell, Hess, Watson and Banks published the description of novel therapeutical method based on the amblyopic eye repetitive stimulation by arificially created, elementary visual stimuli and introduced a new therapeutical concept to the pleoptics in 1978. In fact, they introduced perceptual learning, previously theoretically defined by Gibson, to the practice. Today, the sound body of the evidence describe the therapeutic potency of repetitive presentation of the elementary visual stimuli to modify targeted low-level neural structures responsible for uncounscious integration of basic image elements in primary visual cortex. The visually deprived structures seems to be even more sensitive to perceptual learning. The experimental results confirming residual plasticity of mature visual system and illustrating the efficiency of the method in adult amblyopes are reviewed.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
FF - ORL, oftalmologie, stomatologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů