Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F18%3A00103177" target="_blank" >RIV/00216224:14110/18:00103177 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod a cíl: Etiologie zubního kazu odráží komplexní souhru biochemických, mikrobiálních, genetických, sociálních, environmentálních a také behaviorálních faktorů. Pomocí funkčního hodnocení chování lze zjistit příčinu problémového chování a na základě toho navrhnout behaviorálně-intervenční plán, který bude sloužit k transformaci problémového chování na pozitivnější. Cílem studie bylo zjistit, zda metody behaviorální intervence mohou ovlivnit rizikové chování matky v péči o chrup dítěte. Materiál a metodika: 39 matek dětí ve věku jednoho roku vyplnilo dotazník, který obsahoval 10 pozitivních a 10 negativních obrázků s textem popisujícím jednotlivé rizikové faktory vzniku zubního kazu. Emoční dopad textových varování byl hodnocen pomocí metody Self-Assessement Manikin (SAM, 9 stupňová škála), která reprezentuje tři emoční dimenze: libost (valence), vzrušení (arousal) a kontrola (dominance). Výsledky: Výsledky této pilotní studie ukazují, že negativní obrázkově - textová varování o riziku zubního kazu vyvolávají u matek emoční odpověď. Matky uvedly u každého z předložených podnětů, že nad ním mají vysoký pocit kontroly (medián 7, [kvartil 25%-75%, 5-9]) Mezi negativními a pozitivními stimuly byl prokázán statisticky významný vztah (P<0,01): čím je podnět nebezpečnější (menší valence), tím vyšší vzrušení (větší arousal) vyvolává. Současně, čím je podnět příjemnější, tím vyšší kontrolu nad ním matky mají a naopak, čím vyšší vzrušení vyvolává, tím je jejich kontrola nad ním nižší (P<0,01). Závěr: Text s varováním vyvolává u matek větší emoční odezvu než pouhé informativní poučení. Kombinace textového varování a pozitivního nebo negativního obrázku by mohla být vhodným nástrojem k tomu, jak ovlivnit chování matek a zlepšit tak orální zdraví jejich dětí.
Název v anglickém jazyce
Behavioral intervention - a tool in primary prevention of ECC
Popis výsledku anglicky
Aim: The aim of this study was to observe wether the methods of behavioral intervention could influence the risk behaviour of mothers in dental caries prevention in children. Matherial and methods: 39 mothers of children in the age of one year filled the questionnaire with ten negative and positive stimuls. The emotional attack was measured by Self-Assessement Manikin scale (SAM), which represents three emotional dimensions: valence, arousal and dominance. Results: The results of this pilot study show that stimuls about the risks of dental caries influence emotions in mothers. Mothers indicie that in these stimuls feel high dominance (median 7, [quartile 25%-75%, 5-9]). Moreover between negatives and positives stimuls were significant correlation (P<0,01) Conclusion: The text with picture cause higher emotional impal than only informatik. The combination with text and positive or negative picture could be a tool for primary prevention of dental caries in children.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
30208 - Dentistry, oral surgery and medicine
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů