Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografi í

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F24%3A00138918" target="_blank" >RIV/00216224:14110/24:00138918 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php" target="_blank" >https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33678/cor.2024.080" target="_blank" >10.33678/cor.2024.080</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografi í

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografi í ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografi í, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p &lt; 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography

  • Popis výsledku anglicky

    Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treatment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360 degrees video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed questionnaires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction. Results: VR education was non-inferior to conventional education, with statistically similar improvements in hospital education (93.8% vs. 90.2%, p = 0.19) and subjective evaluation using a Likert scale (77.2% vs. 68.4% rating education as best, p = 0.261). VR education showed better knowledge retention, with 34.7% achieving a perfect score on a 4-question questionnaire compared to 18.8% in the conventional group (p &lt; 0.001). In subanalysis, older patients were more likely to score under the median (p = 0.028). Conclusion: VR-based education proved as effective as traditional physician-led education and confirmed better knowledge retention, especially in younger patients. It highlights VR's potential as a valuable patient education tool.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30201 - Cardiac and Cardiovascular systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cor et Vasa

  • ISSN

    0010-8650

  • e-ISSN

    1803-7712

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    580-586

  • Kód UT WoS článku

    001384326200007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85213691938