Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografi í
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F24%3A00138918" target="_blank" >RIV/00216224:14110/24:00138918 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php" target="_blank" >https://e-coretvasa.cz/en/artkey/cor-202406-0006_evaluating-virtual-reality-as-an-educational-tool-in-preoperative-settings-for-coronary-angiography.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.33678/cor.2024.080" target="_blank" >10.33678/cor.2024.080</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografi í
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografi í ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem. Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografi í, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů. Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028). Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje.
Název v anglickém jazyce
Evaluating Virtual Reality as an Educational Tool in Preoperative Settings for Coronary Angiography
Popis výsledku anglicky
Background: Effective pre-procedural education is crucial for patients' cooperation and adherence to treatment plans. Virtual reality (VR) has recently been expanding in clinical medicine. This study aimed to prove the non-inferiority of VR education compared to conventional education in patients prior to invasive coronary angiography. Methods: In this prospective study, 386 participants undergoing elective coronary angiography were randomized into a VR group (n = 193) that watched a 360 degrees video about the procedure using VR headset Oculus Meta Quest 2 and a conventional group (n = 193) educated by a physician. Patients completed questionnaires assessing educational quality, knowledge of the procedure, and satisfaction. Results: VR education was non-inferior to conventional education, with statistically similar improvements in hospital education (93.8% vs. 90.2%, p = 0.19) and subjective evaluation using a Likert scale (77.2% vs. 68.4% rating education as best, p = 0.261). VR education showed better knowledge retention, with 34.7% achieving a perfect score on a 4-question questionnaire compared to 18.8% in the conventional group (p < 0.001). In subanalysis, older patients were more likely to score under the median (p = 0.028). Conclusion: VR-based education proved as effective as traditional physician-led education and confirmed better knowledge retention, especially in younger patients. It highlights VR's potential as a valuable patient education tool.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
30201 - Cardiac and Cardiovascular systems
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Cor et Vasa
ISSN
0010-8650
e-ISSN
1803-7712
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
580-586
Kód UT WoS článku
001384326200007
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85213691938