Model skladby na základě pojmu funkce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F00%3A00011278" target="_blank" >RIV/00216224:14210/00:00011278 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Model skladby na základě pojmu funkce
Popis výsledku v původním jazyce
Základní ideou je aplikace fundamentálního konceptu lidského myšlení - pojmu funkce - k explikaci (formalizaci) toho, jak je každá hudební kompozice složena. Na jedné straně je cílem optimální analýza skladeb, na druhé straně teorie jejich konstruování.Model hudební kompozice na základě pojmu funkce je třístupňový: 1) tóny, intervaly, rytmy a témbry jsou "elementy", které jsou 2) uspořádávány do "posloupností", tj. funkcí z čísel-časových okamžiků do elementů (daného typu), melodie je tedy funkce (muzikologické tvrzení, že melodie je množinou, je neadekvátní), melodie jsou pak 3) transformovány na jiné melodie funkcemi vyššího typu (nazvali jsme je "Funkce"), právě ty umožňují variování hudby, což je podstatné pro práci skladatele. Jde pak o obecnou hudební teorii, která má překročit dílčí hudební teorie i jiná matematická uchopení hudby. Počítačově podporovaná kompozice musí být založena na funkčím spíše než stochastickém základě (v budoucnu je třeba vybudovat kompoziční program nové
Název v anglickém jazyce
Model of Composition on the Basis of the Concept of Function
Popis výsledku anglicky
The main idea is the application of fundamental notion of human thinking, the notion of function, for explication (formalization) of (general) structure of musical compositions. There are two aims here: 1) optimal analyses of compositions, 2) the theoryof constructing of compositions. The model of musical composition on the functional basis is of three levels: 1) the "elements" are tones, intervals, rhythms, timbres which 2) are ordered into "sequences", i.e., functions from numbers (time-points) to elements of a given type; this means that melody is a function (the musicological statement that melody is a set is inadequate), 3) there are also functions upon previous functions (we call them "Functions") which transform melody into another melody; theymade us varying of music possible (this is the real job of artificial composers). Such a general theory should transcend particular musical theories and any other mathematical grasping of music. The computer-aided composition (analogousl
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA401%2F97%2F0157" target="_blank" >GA401/97/0157: Rekonstrukce filozofické logiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2000
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Ambiguity and Music
ISBN
80-968374-0-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
122
Název nakladatele
Seminar Mathematics and Music
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
22.5.1999, Bratislava, Slovensko
Datum konání akce
1. 1. 2000
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—