K Masarykovu pojetí krize moderního člověka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F01%3A00004830" target="_blank" >RIV/00216224:14210/01:00004830 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K Masarykovu pojetí krize moderního člověka
Popis výsledku v původním jazyce
Pro T. G. Masaryka od počátku souvisela problematika náboženství s problémem krize moderního člověka a jejího překonání, byla součástí jeho filozofie člověka a spolu s filozofií dějin a politiky jedním z klíčových problémů jeho filozofie. Moderní člověk,který ztratil oporu v jednotném světovém názoru, je vnitřně nejednotný, rozpolcený, stejně jako je nejednotná a rozporná celá společnost. Moderní kulturou proniká spor přítomnosti s minulostí, spor mezi generacemi, církve s vědou, filozofií, uměním a státem. Úsilí o duchovní svobodu přineslo krajní individualismus a subjektivismus, duchovní a mravní osamění moderního člověka. Jednostranný intelektualismus, materialismus a mechanicismus brání harmonickému rozvoji duševních a tělesných sil a vlastností.Jednou z cest, kterou chce právě Masaryk přispět k obnově jednotného názoru na svět, je jeho úsilí o vyvážený poměr mezi subjektivismem a objektivismem, které nazývá kritickým realismem, o nové filozofické založení vědy, která má sledovat
Název v anglickém jazyce
Masaryk's Problem of the Crisis of Modern Man
Popis výsledku anglicky
Masaryk's central problem was the crisis of modern man. He looked for its profound causes (disintegration of traditional values and of a comprehensive Weltanschauung, "superficial man:), diagnosed its symptoms (suicides, cultural snobbery, non-religiosity, social conflicts, revolutions), and tried to constitute such values as could overcome the crises ("inward man"), a harmonic Weltanschauung, every day work, ethical and lived religion, education, a scientific and philosophical understanding of man, anda transcendent religious horizon). Religion remainded for Masaryk a central instrument for overcoming our crisis, a factor which harmonizes both human personality and the global relationships within the society. This mission, however, can be fulfilled only by a new, non-ecclesiastical, personal, live religion without ecclesiastical institutions and respecting the importance of modern science and philosophy. Masaryk's approach is based on trust in a personal God and in the immortality of
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA401%2F01%2F1082" target="_blank" >GA401/01/1082: Diskuse a polemiky v české filozofii 1918 - 1939</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2001
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
T. G. Masaryk, idea demokracie a současné evropanství, 2. díl
ISBN
80-7007-145-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
199
Název nakladatele
Filosofia
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2001
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—