Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F06%3A00029048" target="_blank" >RIV/00216224:14210/06:00029048 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie
Popis výsledku v původním jazyce
Studium dějin české filosofie v letech mezi dvěma světovými válkami ukazuje, že filosofové považovali za svou povinnost vyjadřovat se též k připravované reformě střední školy, kterou na jedné straně přijímali jako výzvu k novému promýšlení výuky filosofie, na druhé straně v rozporu s návrhem zvedali svůj hlas proti rušení klasických jazyků. Proti návrhu na rušení výuky klasických jazyků na středních školách v období mezi válkami bylo vzneseno mnoho námitek. Význam latiny a řečtiny pro vývoj myšlení zdůrazňovali literární historik Arne Novák a právní teoretik František Weyr, zatímco matematik, filosof a estetik Otakar Zich zdůvodňoval důležitost řečtiny na střední škole jednak argumenty estetickými, jednak jejím významem pro filosofii. Filosof a etik J.B. Kozák navrhoval, aby vysokoškolští studenti povinně absolvovali úvod do latinské a řecké terminologie a dbali na osvojení znalosti světových jazyků.
Název v anglickém jazyce
Classical Languages and Academic Philosophy Teaching
Popis výsledku anglicky
The study of History of Czech Philosophy in the period between World Wars shows, philosophers always felt necessary to comment on the forthcoming school reform. On one hand they understood the reform as an appeal to new reconsideration of Philosophy teaching; on the other hand they disagreed with the suggestions to eliminate the studies of classical languages. The importance of Latin and Greek for development of reasoning was emphasized by Arne Novák and by František Weyr, whilst Otakar Zich justified the importance of Greek in secondary education by esthetical arguments and by its importance for Philosophy. J. B. Kozák suggested an obligatory introduction to Latin and Greek terminology for university students, as well as the importance of the learningof foreign languages.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA401%2F04%2F2036" target="_blank" >GA401/04/2036: Česká filozofie 1939-1945</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vyučovanie filozofie: problémy, inovácie, diskusie v rámci krajín V4
ISBN
80-223-2203-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita Komenského v Bratislavě
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
FF UK v Bratislavě
Datum konání akce
9. 2. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—