Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F06%3A00029048" target="_blank" >RIV/00216224:14210/06:00029048 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studium dějin české filosofie v letech mezi dvěma světovými válkami ukazuje, že filosofové považovali za svou povinnost vyjadřovat se též k připravované reformě střední školy, kterou na jedné straně přijímali jako výzvu k novému promýšlení výuky filosofie, na druhé straně v rozporu s návrhem zvedali svůj hlas proti rušení klasických jazyků. Proti návrhu na rušení výuky klasických jazyků na středních školách v období mezi válkami bylo vzneseno mnoho námitek. Význam latiny a řečtiny pro vývoj myšlení zdůrazňovali literární historik Arne Novák a právní teoretik František Weyr, zatímco matematik, filosof a estetik Otakar Zich zdůvodňoval důležitost řečtiny na střední škole jednak argumenty estetickými, jednak jejím významem pro filosofii. Filosof a etik J.B. Kozák navrhoval, aby vysokoškolští studenti povinně absolvovali úvod do latinské a řecké terminologie a dbali na osvojení znalosti světových jazyků.

  • Název v anglickém jazyce

    Classical Languages and Academic Philosophy Teaching

  • Popis výsledku anglicky

    The study of History of Czech Philosophy in the period between World Wars shows, philosophers always felt necessary to comment on the forthcoming school reform. On one hand they understood the reform as an appeal to new reconsideration of Philosophy teaching; on the other hand they disagreed with the suggestions to eliminate the studies of classical languages. The importance of Latin and Greek for development of reasoning was emphasized by Arne Novák and by František Weyr, whilst Otakar Zich justified the importance of Greek in secondary education by esthetical arguments and by its importance for Philosophy. J. B. Kozák suggested an obligatory introduction to Latin and Greek terminology for university students, as well as the importance of the learningof foreign languages.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA401%2F04%2F2036" target="_blank" >GA401/04/2036: Česká filozofie 1939-1945</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Vyučovanie filozofie: problémy, inovácie, diskusie v rámci krajín V4

  • ISBN

    80-223-2203-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Univerzita Komenského v Bratislavě

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    FF UK v Bratislavě

  • Datum konání akce

    9. 2. 2006

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku