Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F09%3A00029999" target="_blank" >RIV/00216224:14210/09:00029999 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je zkoumán Platónův dialog Symposion jako inspirativní zdroj nejen pro filozofy, ale také pro další vzdělance, pro něž představoval především zakladatelské dílo nového literárního žánru, tzv. symposiálního dialogu. Autorka hodnotí Macrobiovodílo Saturnalia, sepsané v pátém století po Kr., jako příklad vzdělávacího dialogu a ukazuje konkrétní způsob napodobování Symposia i dalších symposiálních děl inspirovaných Platónem. Analyzuje způsob, jakým Macrobius využívá symposiální topiku a přetváří jednotlivé topy tak, aby vytvořil text závažnější než Symposion, odpovídající lépe římské tradici a čtenářům. Dokazuje, že autor v dialogu sice nechává veškeré symposiální příznaky Platónova Symposia, jejich konkrétní podobu však podřizuje vzdělávacímucíli a záměru uchovat římskou kulturu jako integrální a nekontroverzní.
Název v anglickém jazyce
Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)
Popis výsledku anglicky
Examining the Macrobius' Saturnalia, work composed by the noble man of letters in the 5th century AD, as an example of educational dialogue, the author of this paper demonstrates the particular ways of drawing inspiration from Plato's dialogue, and othersymposial works inspired by Plato. She provides a thorough analysis of Macrobius' use of symposial topoi, and his practice of transforming them in order to portray an exemplary literary and scholarly debate, and to provide a more serious alternative toPlato's symposial dialogue, more appropriate to Roman traditions and readers. Although this model text manifests all the characteristic features of symposial literature, they are elaborated so that the work entirely fulfils the educational aim of preserving the Roman culture as an integral and non-controversial entity.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP405%2F07%2FP202" target="_blank" >GP405/07/P202: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aithér
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
1/2009
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—