"Velká, na postavy bohatá malba". Slavnost u Rubense od Václava Brožíka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00053661" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00053661 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Velká, na postavy bohatá malba". Slavnost u Rubense od Václava Brožíka
Popis výsledku v původním jazyce
Studie věnuje pozornost kritickému ohlasu, které vznik a vystavení obrazu Slavnost umělců u Rubense Václava Brožíka vyvolalo u českých a zahraničních výtvarných kritiků (Karel B. Mádl, Miroslav Tyrš, Adolf Rosenberg, Ludwig Pietsch). Analyzuje rovněž literární a vizuální prameny, které malíř využil při vzniku díla a pokouší se určit motivy (nostalgická připomínka slavných dob malířství i někdejšího privilegovaného sociálního postavení slavného umělce) a bezprostřední podněty (nizozemská slavnost v ateliéru vídeňského domu Hanse Makarta v prosinci 1879), které Brožíka vedly k výběru a zpracování tématu, patřícího do kategorie malovaných dějin umění. V této souvislosti věnuje pozornost vlivu názorů Eugena Fromentina, obsažených v jeho knize ?Někdejší mistři? z roku 1879. A v neposlední řadě se snaží se postihnout vazby Brožíkova obrazu k teatralitě, zejména k živým obrazům, specifické formě estetiky živých obrazů.
Název v anglickém jazyce
"Grosses Figurenreiches Gemälde". Un Fete chez Rubens by Václav Brožík
Popis výsledku anglicky
The study examines the critical response that the representative picture Un Fete chez Rubens by Václav Brožík evoked from Czech and international art critics. It also analyses the literary and in particular the visual sources used by the painter when creating the work, and attempts to identify the probable motives and the immediate stimuli which led the artist to choose and elaborate this theme, belonging to the popular category of painted art history. In this context, the study also deals with connections with the views of Eugene Fromentin, contained in his book ?The Masters of Past Time?, published in 1876. Last but not least, it attempts to draw attention to the obvious affinity that the concept of the painting has with the approaches used in staging contemporary theatre, and in particular with the aesthetics of ?tableaux vivants? ? specific art forms situated between theatre and the visual arts which were used in arts festivals at the time.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou
ISBN
978-80-87474-26-6
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
210-235
Počet stran knihy
375
Název nakladatele
Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—