?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00063632" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00063632 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá žánrovými specifiky valčíku v českém a rakouském fin de siecle na příkladech z opery, beletrie a dramatiky. Výchozím bodem je reflexe valčíku v Hofmannsthalově a Straussově opeře Rosenkavalier v úhlu jejich koncepce Spieloper, vyhraňující se proti dobovému estetismu, a recepce této opery v českém prostředí od Zdeňka Nejedlého a Maxe Broda, kterým vadila ambivalence inovativních hudebních výrazových prostředků a valčíkového anachronismu. Brodovy výhrady jsou poté sledovány v kontextu jeho vlastní tvorby. Z českého prostředí jsou pro kontrast významu plného použití valčíku ve vídeňské moderně (Schnitzler, Zweig, Roth) vybrána díla od Jiřího Karáska ze Lvovic, Julia Zeyera, Jaroslava Kvapila a bratří Čapků. V závěru se studie zabývá evokací jazzu v pozdní tvorbě Stefana Zweiga, v níž jazz přebírá původní valčíkovou charakteristiku, a tuto Zweigovu tvorbu konfrontuje s Křenkovou operou Jonny spielt auf, v níž je jazz spojován s útěkem z tradiční evropské kultury.
Název v anglickém jazyce
"Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. A comparative view of the genre specificity of walz in opera, belles-lettres, and drama of Czech and Austrian fin de siecle
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the distinctive features of "waltz" in opera, belles-lettres, and drama of Czech and Austrian fin de siecle. The starting point of the paper is a reflection of waltz reflection in Hofmannsthal's and Strauss' opera "Rosenkavalier" andits concept of a Spieloper as a critique of contemporary aesthetism and reception of this "waltz opera" in the Czech cultural kontext: Zdeněk Nejedlý and Max Brod tried to rethink this opera with regard to the ambivalent innovation of music-expressing facilities and waltz-anachronism. The study in its next step monitors Max Brod's critical attitudes in the context of his own work. Futhermore, the study compares the use of the waltz in the works of the Austrian context of Arthur Schnitzler, Stefan Zweigand Joseph Roth with works of Jiří Karásek of Lvovice, Julius Zeyer, Jaroslav Kvapil, Josef and Karel Čapeks of the Czech context.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica litteraria
ISSN
1213-2144
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 15
Číslo periodika v rámci svazku
č. 2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
45-70
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—