Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00063632" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00063632 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ?Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. Komparativní úvaha nad žánrovými specifiky valčíku v opeře, beletrii a dramatice českého a rakouského fin de siecle

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá žánrovými specifiky valčíku v českém a rakouském fin de siecle na příkladech z opery, beletrie a dramatiky. Výchozím bodem je reflexe valčíku v Hofmannsthalově a Straussově opeře Rosenkavalier v úhlu jejich koncepce Spieloper, vyhraňující se proti dobovému estetismu, a recepce této opery v českém prostředí od Zdeňka Nejedlého a Maxe Broda, kterým vadila ambivalence inovativních hudebních výrazových prostředků a valčíkového anachronismu. Brodovy výhrady jsou poté sledovány v kontextu jeho vlastní tvorby. Z českého prostředí jsou pro kontrast významu plného použití valčíku ve vídeňské moderně (Schnitzler, Zweig, Roth) vybrána díla od Jiřího Karáska ze Lvovic, Julia Zeyera, Jaroslava Kvapila a bratří Čapků. V závěru se studie zabývá evokací jazzu v pozdní tvorbě Stefana Zweiga, v níž jazz přebírá původní valčíkovou charakteristiku, a tuto Zweigovu tvorbu konfrontuje s Křenkovou operou Jonny spielt auf, v níž je jazz spojován s útěkem z tradiční evropské kultury.

  • Název v anglickém jazyce

    "Nicht Jonny, Walzer spielt auf?. A comparative view of the genre specificity of walz in opera, belles-lettres, and drama of Czech and Austrian fin de siecle

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on the distinctive features of "waltz" in opera, belles-lettres, and drama of Czech and Austrian fin de siecle. The starting point of the paper is a reflection of waltz reflection in Hofmannsthal's and Strauss' opera "Rosenkavalier" andits concept of a Spieloper as a critique of contemporary aesthetism and reception of this "waltz opera" in the Czech cultural kontext: Zdeněk Nejedlý and Max Brod tried to rethink this opera with regard to the ambivalent innovation of music-expressing facilities and waltz-anachronism. The study in its next step monitors Max Brod's critical attitudes in the context of his own work. Futhermore, the study compares the use of the waltz in the works of the Austrian context of Arthur Schnitzler, Stefan Zweigand Joseph Roth with works of Jiří Karásek of Lvovice, Julius Zeyer, Jaroslav Kvapil, Josef and Karel Čapeks of the Czech context.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemica litteraria

  • ISSN

    1213-2144

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    roč. 15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    č. 2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    45-70

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus