Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Místo Fundova ?kvalitativního pozitivismu? v českém pozitivistickém myšlení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066930" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066930 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Místo Fundova ?kvalitativního pozitivismu? v českém pozitivistickém myšlení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie vznikla u příležitosti významného životního jubilea Otakara A. Fundy, který charakterizuje své filosofické stanovisko jako kvalitativní pozitivismus či kritický racionalismus a přihlašuje se tak k pozitivistické tradici v české novodobé filosofii.S ohledem na tuto tradici si autorka všímá role Masaryka při pronikání pozitivismu do české filosofie, jež se neobešlo bez kritického napětí mezi scientismem a humanismem. Pozornost pak věnuje hlavnímu představiteli pozitivismu Františku Krejčímu, kterýsvou vědeckou filosofií, odmítající metafyzické výpovědi o transcendentnu, chtěl uspokojit rozum i srdce člověka a vybudovat na přirozeném základě autonomní morálku. Specifičnost Fundovy koncepce kvalitativního pozitivismu a ateistického humanismu vynikne zejména porovnáním s nábožensko-etickou koncepcí Masaryka a humanistickou koncepcí Krejčího.

  • Název v anglickém jazyce

    The place of Fundas ?qualitative positivism? in Czech philosophical thinking

  • Popis výsledku anglicky

    This work commemorates an important jubilee of Otakar A. Funda, who characterizes his philosophical worldview as qualitative positivism or critical rationalism, and thus claims allegiance to the positivist tradition in modern Czech philosophy. With respect to this tradition, the author emphasizes Masaryk's role in the penetration of positivism into Czech philosophy, which generated critical tension between scientism and humanism. She further focuses on the key representative of positivism František Krejčí, who, in his scientific philosophy rejecting metaphysical speculations on the transcendent, wanted to satisfy the reason as well as the heart of man, and build an autonomous morality on a natural basis. The special character of Funda's quantitative positivism can be seen clearly in comparison with Masaryk's religious-ethical conception and Krejčí's humanistic conception.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP401%2F11%2F0053" target="_blank" >GAP401/11/0053: Česká filozofie 1945-1948</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů