The true face of Ambrose. Reflections on the mosaic in the apse of St. Ambrose in Milan during the Carolingian period
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00067885" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00067885 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
italština
Název v původním jazyce
Del vero volto di Ambrogio. Riflessioni sul mosaico absidale di Sant?Ambrogio a Milano in epoca carolingia
Popis výsledku v původním jazyce
Nella fascia inferiore dell?abside della basilica Ambrosiana a Milano sono rappresentati due episodi della vita di sant?Ambrogio raccontati da Gregorio da Tours e nell?anonima De vita et meritis Santi Ambrosii. Il testo musivo attuale, che raffigura la presenza miracolosa di Ambrogio ai funerali di san Martino, e frutto di un rifacimento moderno. Grazie ad alcuni frammenti originali, pero, la stesura originale puo essere datata al IX secolo. Partendo da questi brandelli, il presente articolo propone diprecisare la datazione del mosaico interpretandolo in maniera innovativa. Nei frammenti originali il volto di sant?Ambrogio e, infatti, diverso da quello abituale ? noto dal sacello di San Vittore in ciel d?Oro o dall?altare d?oro della basilica Ambrosiana ? visto che appare con i tratti canonici dell?apostolo Pietro. Questo fenomeno puo essere letto come un gesto di sfida nei confronti di Roma della quale Pietro e la figura emblematica.
Název v anglickém jazyce
The true face of Ambrose. Reflections on the mosaic in the apse of St. Ambrose in Milan during the Carolingian period
Popis výsledku anglicky
In the lower part of the apse of the Basilica Ambrosiana in Milan are represented two scenes from the life of St. Ambrose told by Gregory of Tours and the anonymous De vita et meritis Saints Ambrosii. The current mosaic, depicting the miraculous presenceof Ambrose at the funeral of Saint Martin, is the result of a modern replacement. Thanks to some original fragments, however, the original painting can be dated to the ninth century. Beginning from these fragments, this article proposes a new dating andinterpreting of this mosaic. The original fragment of the face of St. Ambrose is different from the usual - known from the shrine of San Vittore in ciel d'Oro or from the golden altar of the Basilica Ambrosiana - because he appears with the canonical features of the face of the Apostle Peter. This phenomenon can be seen as a gesture of defiance against Rome, which Peter is the emblematic figure.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Arte Lombarda : Rivista Di Storia Dell´Arte
ISSN
0004-3443
e-ISSN
—
Svazek periodika
3/12
Číslo periodika v rámci svazku
-
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
5-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—