Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00070931" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00070931 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter traces evolution of the Robot, motif/drama character coined by Karel Čapek in his play R.U.R. (1920/21), from the central figure of the technological progress myth towards it?s transformation into powerful means of subversive strategies within discourse of post-humanism and information society. The argument starts with explanation of the R.U.R. reception by Czech theatre critiques (Robot as a kitsch), and continues by tracing the way Robot had become part of the myth of the ?machine age? andsubsequently their reputation as sci-fi genre cliché establishment. Finally, the Robotic art importance as a platform of subversive strategies within new media art practices and information society ideologies is stressed.

  • Název v anglickém jazyce

    Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter traces evolution of the Robot, motif/drama character coined by Karel Čapek in his play R.U.R. (1920/21), from the central figure of the technological progress myth towards it?s transformation into powerful means of subversive strategies within discourse of post-humanism and information society. The argument starts with explanation of the R.U.R. reception by Czech theatre critiques (Robot as a kitsch), and continues by tracing the way Robot had become part of the myth of the ?machine age? andsubsequently their reputation as sci-fi genre cliché establishment. Finally, the Robotic art importance as a platform of subversive strategies within new media art practices and information society ideologies is stressed.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Evolution Haute Couture: Art and science in the post-biological age Part 2: Theory

  • ISBN

    9785946200738

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    172-187

  • Počet stran knihy

    560

  • Název nakladatele

    National Centre of Contemporary Arts (NCCA) Baltic Branch, Russia

  • Místo vydání

    Kaliningrad

  • Kód UT WoS kapitoly