Role metafory v počátku utváření teorie hypertextu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00075224" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00075224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/music/opvk/41-opvk/opvk-aktuality/438-pozvanka-na-cyklus-prednasek-new-media-images-new-images-of-media" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/music/opvk/41-opvk/opvk-aktuality/438-pozvanka-na-cyklus-prednasek-new-media-images-new-images-of-media</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role metafory v počátku utváření teorie hypertextu
Popis výsledku v původním jazyce
V této přednášce chci optikou teorie metafory představit Memex: médium vědecké práce s informací existující pouze teoreticky. Pokusím se jej interpretovat ve dvou rovinách. Zaprvé jako model vědecké mysli, rozvíjející metaforu média jakožto extenze člověka. Dále jako zásadní inspiraci pro tvůrce funkčního, digitálního hypertextu a jako východisko teorie hypertextu. V přednášce začnu definicí metafory jakožto jazykového jevu optikou interakční teorie Maxe Blacka, který metaforu definuje také ve vztahu kteorii modelu, jak ukáži (Black, 1962, 1978). Poté představím definici tzv. absolutní (Blumenberg, 1960) či konceptuální (Lakoff-Johnson, 1980, Lawler, 1987) metafory ve smyslu nástroje poznání složitých a poznání obtížně přístupných jevů, které v procesu metaforické abstrakce poznáváme s pomocí analogie. Na praktickém příkladu představím metodu analýzy tzv. metaforických témat(dle Lawlerova textu Metaphors We Compute by 1987), jež abstrahuji z Bushova textu As We May Think.
Název v anglickém jazyce
The role of metaphor in the shaping of the hypertext theory
Popis výsledku anglicky
In this paper I present the results from the first chapter of my dissertation, called Hypertext as a Metaphor for the Scientific Mind. The chapter is about a Memex (refer to a "memory extension"): the never functional, but for hypertext theory and practice very inspirational medium of scientific work with information, modelled by Bush (1945). I present it from the point of view of the theory of science from three angles of view: As the model developing the metaphor of .e.g. scientific mind, as the majorinspiration for the creators of the functional digital hypertext (digital text with hyperlinks) and as the base of hypertext theory (understood as scientific area of interest with quite short history). The evolving of the hypertext from the metaphor I present on a practical example using (according to Lawler) an analysis of metaphorical themes abstracted from Bush's texts about the Memex.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů