Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00077022" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00077022 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání
Popis výsledku v původním jazyce
Náboženské tradice světa zapojují široké množství symbolických a materiálních artefaktů, které dopomáhají ke kulturnímu přenosu jak diachronické, tak synchronické rovině. Tyto objekty slouží také jako nástroje pomáhající k docílení kognitivních a behaviorálních úloh. Náboženské sochy, ať to jsou podobizny hinduistických božstev nebo ikony křesťanských svatých jsou chápány jako jejich zpředmětnění a je s nimi často zacházeno jako s božstvy samotnými. Tyto a jiné materiální objekty pak ustanovují určité behaviorální tendence, které jsou v souladu s náboženskými doktrínami a ideologiemi těchto kulturních tradic. V této přednášce jsou nejprve prezentován rozdíl mezi mezi antropocentrickými a symetrickými přístupy k aktérství. Poté je teoretický přístup vysvětlen na příkladu autorova experimentálního výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Material reality affects prosocial behavior
Popis výsledku anglicky
Religious traditions around the world rely on a wide variety of texts and material representations to serve as means of cultural transmission in the diachronic scale as well as cognitive and behavioral scaffolds in the synchronic scale. Mythological accounts of anthropomorphic deities and material representations of these deities in varied media bestow stability and motivational force upon more abstract ideologies and moral injunctions. Religious objects, whether they be statues of Hindu deities or icons of Christian saints, are recognized as potent representations of such beings and are treated, at times, as genuine incarnations of the agents they depict. Such artifacts foster behavioral tendencies in line with the religious and moral ideologies of their cultural traditions. In this presentation, I first account on anthropocentric and later on symmetric approaches to agency.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0048" target="_blank" >EE2.3.20.0048: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů