Vybrané koreláty uplatňovaných výchovných stylů a sebehodnocení děti s poruchami chování a emocí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00077064" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00077064 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané koreláty uplatňovaných výchovných stylů a sebehodnocení děti s poruchami chování a emocí
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkumným cílem studie bylo prozkoumat vzájemné souvislosti mezi uplatňovanými způsoby výchovy v rodině a sebehodnocením dospívajících s poruchami chování a emocí. Příspěvek pojednával o problematice poruch chování a o vývojových úkolech období dospívání. Dále se zabýval konceptem rodinné výchovy, jejími dysfunkcemi a současnými trendy, sebehodnocení, jeho zdrojům, aspektům i poruchám. Výzkumná část byla zaměřena na analýzu vztahu mezi uplatňovanými způsoby výchovy v rodině, resp. emočním vztahem k dítěti a výchovným řízením, a sebehodnocením dětí s poruchami chování a emocí. Pro realizaci výzkumu byl zvolen kvantitativní výzkumný design, realizovaný prostřednictvím jednorázového dotazníkového šetření, ke kterému byla využita Rosenbergova sebehodnotícíškála a Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině od Čápa a Boscheka. Výzkumného šetření, které proběhlo v zařízeních ústavní péče pro děti a mládež s poruchami chování, se účastnilo 88 dospívajících ve věku od 12 do 18 let.
Název v anglickém jazyce
Correlation of parenting styles and self-esteem of children with behavioral and emotional disorders
Popis výsledku anglicky
The aim of this study looks into the connections of self-esteem of children with behavioral and emotional disorders and the parenting styles of families in which they are brought up. The theoretical part describes the topic of behavioral disorders and developmental tasks in the adolescence. Also, the topic of family upbringing, its malfunctions and current trends are elaborated on, as well as the aspects of self-esteem, its sources and malfunctions. The research part analyses the relations between parenting styles, more precisely the emotional attitude of the parent and the educational direction, and the self-esteem of the child. Using quantitative methods, the research has been carried out via a survey with Rosengerg Self-esteem Scale and the Questionnaire to find out the educational style in the family, from Čáp and Boschek. The survey took place in various educational institutes for children with behavioral disorders, comprehending responses from 88 adolescents aged from 12 to 18.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů