Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00080326" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00080326 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá analýzou 110 školních kronik spadajících územně do archivů ve Vsetíně, Uherském Hradišti, Žďáře nad Sázavou a Znojmě. Jejími autory byli učitelé/nadučitelé zvolení do funkce školní správou. Ačkoli se jednalo o kroniky školní, ve kterých byly v největší míře zastoupeny především události přímo spojené se životem školy, tedy školní mládež a učitelstvo, prospěch a docházka žáků, rozšiřování jedno na více třídní školu, školní knihovna apod., objevují se v nich důležité poznatky spojené se životem v obci. Tyto informace se týkaly půdorysů obce, popisů krajiny, zemědělských prací a používaného nářadí, dále se věnovaly životu panovnického rodu, církevních hodnostářů, nově vydaným zákonům, jež měly vliv na život v obci, v některých případech dokonce představitelé škol komentovali také světové události jako hladomory, epidemie nebo přírodní katastrofy. Také z tohoto důvodu jsou pro výzkum lidové kultury nepostradatelným pramenem.

  • Název v anglickém jazyce

    Festivities of rural communities in terms of school chronicles. Views of school chronicles of selected areas from the late 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    School chronicles in the second half of the 19th century allow collecting information from larger geographic areas. Despite of being significantly different in terms of length and recording method, individual chronicles represent a valuable source of information for researchers. Authors of these chronicles were teachers and through their notes we are able to find out more about the lives of school children, problems of teachers in the 19th century and their social status. We can analyze national and international events and lives in villages. The paper focused on festivities in a social group of the village from the perspective of school chronicles as a unique but not yet explored source. Through these records it is possible to rebuild the process of official visits there, sanctification of buildings or celebrations of Christmas trees but mainly the position of the school and its involvement in social life.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DF12P01OVV015" target="_blank" >DF12P01OVV015: Geografický informační systém tradiční lidové kultury (1750-1900)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Národopisný věstník

  • ISSN

    1211-8117

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    45-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus