Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Shift of Perspective in Jacobean Comedies

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00084711" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00084711 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Shift of Perspective in Jacobean Comedies

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with the shift of perspective in English comedies of the Jacobean age ? a dramatic technique of influencing the perception of what is going on in a play/on the stage by the readers/audience. This device is illustrated by comedies by one of the most notable playwrights of the time, Thomas Middleton (1580-1627). Employing the film gag theories by Václav Havel and Vít Hrubín, and the theory of defamiliarisation by Viktor Shklovsky, the article argues that the perspective is shifted by defamiliarising (that is, extracting a particular phenomenon from its incorrect, automatised context). Subsequently, the author offers an original classification of the individual types of shifts in Jacobean comedies (outside shift, character shift, carnivalesque shift, clown shift, and theatrical shift) as well as their subtypes, making use of the examples of Middleton?s The Roaring Girl and The Old Law.

  • Název v anglickém jazyce

    Shift of Perspective in Jacobean Comedies

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the shift of perspective in English comedies of the Jacobean age ? a dramatic technique of influencing the perception of what is going on in a play/on the stage by the readers/audience. This device is illustrated by comedies by one of the most notable playwrights of the time, Thomas Middleton (1580-1627). Employing the film gag theories by Václav Havel and Vít Hrubín, and the theory of defamiliarisation by Viktor Shklovsky, the article argues that the perspective is shifted by defamiliarising (that is, extracting a particular phenomenon from its incorrect, automatised context). Subsequently, the author offers an original classification of the individual types of shifts in Jacobean comedies (outside shift, character shift, carnivalesque shift, clown shift, and theatrical shift) as well as their subtypes, making use of the examples of Middleton?s The Roaring Girl and The Old Law.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theory and Practice in English Studies

  • ISSN

    1805-0859

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    83-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus