Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O pojmu konkretizace u Romana Ingardena, k poznámce na str. 334

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00082836" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00082836 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O pojmu konkretizace u Romana Ingardena, k poznámce na str. 334

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Konference o obecných problémech interpretace. Na konferenci byl přednesen referát Konkretizace Romana Ingardena, k poznámce na str. 334. V teorii uměleckého literárního díla Romana Ingardena je pro fenomén interpretace postulován termín konkretizace. Vesvé klíčové práci Umělecké dílo literární v poznámce na str. 334 však upozorňuje na možný problém, vyplývající z jeho přesvědčení, že ?s literárním dílem můžeme esteticky obcovat a živě je postihnout pouze v podobě jedné z konkretizací.? Oním možným problémem je skutečnost, že je-li konkretizace jedinou možnou cestou k poznání díla, nedochází de facto nikdy k poznání literárního díla samotného, ale vždy jen k poznání naší konkretizace toho díla. Ingarden se v tomto místě své teorie ocitá nebezpečně blízko paradoxnímu tvrzení, že chceme-li literární dílo identifikovat, musíme je nutně číst, číst dílo znamená je konkretizovat, přičemž žádnou konkretizaci nelze identifikovat s dílem samým.

  • Název v anglickém jazyce

    About Ingarden´s "concretization", a note on p. 334

  • Popis výsledku anglicky

    The conference about general problems of interpretation. The papers "About Ingarden's "concretization", a note on p. 334" was presented. The concept concretization is postulated for phenomenon interpretation in Ingarden's theory of artistic literary works. However, the potential problem become apparent in footnote on p. 334 in Ingarden's mainly work Literary Work of Art. The problem originates from his conviction is that "with literary work can be aesthetically operate only in one form of concretization." The potential problem lies in the fact that if a concretization is the only possible way how to get to know a work, there is no possibility how to grasp the work itself because we can never know what to grasp at all. An this seems to be a kind of paradox: to identify a text, we have to read it; to read the text is to concretizate it; but how to such a business when we never know what a text to identify? Any ways seems to be closed.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů