Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00083891" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00083891 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hypertextual linking of information is one of the basic principles of digital media. I suppose this principle to be discovered in a metaphorical thinking with the help of so-called absolute metaphors. We can ask, how to recognize and how to analyse metaphors in the discourse of the scientific discovering of new media? I derive the notion of an absolute metaphor from Hans Blumenberg's metaphorology (1962). My aim is to present his metaphorology as method useful for interpretation of absolute metaphors involved in a discourse of discovering a new media. As an absolute one, I want to present from metaphorological perspective the metaphor ?association is trail?, mentioned by Vannevar Bush (1945). I will interpret this metaphor according to Max Black's interaction theory (1979), based on an analysis of implicative complexes in metaphor. As will be shown with the help of Blumenberg's and Black's method, an absolute metaphor cannot be easily captured by an literal paraphrases.

  • Název v anglickém jazyce

    How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media?

  • Popis výsledku anglicky

    Hypertextual linking of information is one of the basic principles of digital media. I suppose this principle to be discovered in a metaphorical thinking with the help of so-called absolute metaphors. We can ask, how to recognize and how to analyse metaphors in the discourse of the scientific discovering of new media? I derive the notion of an absolute metaphor from Hans Blumenberg's metaphorology (1962). My aim is to present his metaphorology as method useful for interpretation of absolute metaphors involved in a discourse of discovering a new media. As an absolute one, I want to present from metaphorological perspective the metaphor ?association is trail?, mentioned by Vannevar Bush (1945). I will interpret this metaphor according to Max Black's interaction theory (1979), based on an analysis of implicative complexes in metaphor. As will be shown with the help of Blumenberg's and Black's method, an absolute metaphor cannot be easily captured by an literal paraphrases.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů