The importance of checks of workman and beer bonuses for Opera performances in Jarmeritzer Castle Theatre in the first half of the 18th century
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085500" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085500 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/134693" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/134693</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2015-2-1" target="_blank" >10.5817/MB2015-2-1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Die Bedeutung der Handwerkerrechnungen und Bierdeputate für den Opernbetrieb des Jarmeritzer Schlosstheaters in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts
Popis výsledku v původním jazyce
Das Musikleben in Jarmeritz in der 1. Hälfte des 18. Jahrhunderts wurde schon von vielen Forschern aus verschiedenen Aspekten untersucht. Bis jetzt fehlte aber eine komplexere Betrachtung einigen Fragen der Musikpflege der musikdramatischen Werken und des Theaterbetriebes an sich. Unbeachtet blieb dabei vor allem die theatrologische Ansicht. Deswegen soll diese Studie die bisherigen Erkenntnisse über die Gestalt des Jarmeritzer Theatersaals und über die Frequenz der dortigen Aufführungen erweitern und somit eine Grundlage für weitere theatrologische Forschung darstellen. Mit Hilfe der Jarmeritzer Hanwerkerrechnungen ist es anzunehmen, dass sich die Anzahl der Jarmeritzer Opernaufführungen nach und nach gesteigert hat. In der zweiten Hälfte der 20er Jahre waren es etwa 15 Aufführungen, in den 30er Jahren etwa 20. Man sieht auch, dass im Schlosstheater auch mehrere Reprisen verschiedener Werke stattgefunden haben.
Název v anglickém jazyce
The importance of checks of workman and beer bonuses for Opera performances in Jarmeritzer Castle Theatre in the first half of the 18th century
Popis výsledku anglicky
This study broadens knowledge about the appearance of Jaroměřice castle theatre during the reign of count Johann Adam von Questenberg and about the frequency of Jaroměřice theatre?s performances as well. There is unambiguous evidence that the first performance was held at this theatre as early as 1722. Moreover, thanks to the accounting documents by Jaroměřice?s joiner Matthias Stöhring it was discovered which opera was performed in front of the Imperial Court members in 1723. The title of that opera was Archelao re di Cappadocia by the composer Francesco Bartolomeo Conti. The mentioned work had been performed for the first time one year earlier for the Imperial Court in Vienna. The originally used stage was moved to Vienna in 1724 and was followed byan installation of a new modern stage in Jaroměřice. Within the presented study the further adjustments and reconstructions of the theatre hall are observed up to the year 1739.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
50
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
3-14
Kód UT WoS článku
000372522000001
EID výsledku v databázi Scopus
—