Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085663" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085663 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretacičeské moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu.
Název v anglickém jazyce
Discussion about a committed history of music. Comparison "helfertovské" and "barvíkovské" conception of music history
Popis výsledku anglicky
In 1938 published in the first issue of the Revue Musicologia Vladimir Helfert text periodization of music history. Contribution to the logic of musical development, the concept of history was built on the basis of the immanent evolution of musical structuring. However, the interpretation of Czech contemporary music and the influence of Czech music to European affairs at Helfert often more significant influence of ethical criteria of aesthetic. It was necessary to construct the Czechoslovak musical history. In the fourth edition of Hudební rozhledy in 1951 published an article by Miroslav Barvík Design curriculum of music history at the Conservatory, he was due a prerequisite for the discussions held regarding the new party concept of music history. Like the party historiography and literary criticism, should be in positions of music history captivated history in favor of party propaganda, institutional paradigm in the application of the method of socialist realism.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů