Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fakes, Forgeries, and Robots

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085710" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085710 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fakes, Forgeries, and Robots

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Karel Čapek's drama character, the artificial worker called Robot from the play R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/21), is a powerful and widespread concept of an embodied artificial intelligence. It can be even said that Čapek articulated a primarygoal of artificial intelligence research in his famous play about Robots. However, his concept of Robot shouldn't be reduced to mere technological invention, similar to those known from Jules Verne?s novels. Rather we should ask ourselves why he wantedto invent the neologism (and the drama character) Robot? It is argued that this is because he needed the new word to be able newly articulate the concept of an (artificial) man for the twentieth century. To show the effect of the Čapek?s neologism the Robot character will be introduced from perspective of theatre semiology, and semiology of fakes and forgeries (I. Osolsobě, U. Eco).

  • Název v anglickém jazyce

    Fakes, Forgeries, and Robots

  • Popis výsledku anglicky

    Karel Čapek's drama character, the artificial worker called Robot from the play R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/21), is a powerful and widespread concept of an embodied artificial intelligence. It can be even said that Čapek articulated a primarygoal of artificial intelligence research in his famous play about Robots. However, his concept of Robot shouldn't be reduced to mere technological invention, similar to those known from Jules Verne?s novels. Rather we should ask ourselves why he wantedto invent the neologism (and the drama character) Robot? It is argued that this is because he needed the new word to be able newly articulate the concept of an (artificial) man for the twentieth century. To show the effect of the Čapek?s neologism the Robot character will be introduced from perspective of theatre semiology, and semiology of fakes and forgeries (I. Osolsobě, U. Eco).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    VLAK : Contemporary Poetics & the Arts

  • ISSN

    1804-512X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    514-520

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus