Fakes, Forgeries, and Robots
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00085710" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00085710 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fakes, Forgeries, and Robots
Popis výsledku v původním jazyce
Karel Čapek's drama character, the artificial worker called Robot from the play R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/21), is a powerful and widespread concept of an embodied artificial intelligence. It can be even said that Čapek articulated a primarygoal of artificial intelligence research in his famous play about Robots. However, his concept of Robot shouldn't be reduced to mere technological invention, similar to those known from Jules Verne?s novels. Rather we should ask ourselves why he wantedto invent the neologism (and the drama character) Robot? It is argued that this is because he needed the new word to be able newly articulate the concept of an (artificial) man for the twentieth century. To show the effect of the Čapek?s neologism the Robot character will be introduced from perspective of theatre semiology, and semiology of fakes and forgeries (I. Osolsobě, U. Eco).
Název v anglickém jazyce
Fakes, Forgeries, and Robots
Popis výsledku anglicky
Karel Čapek's drama character, the artificial worker called Robot from the play R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/21), is a powerful and widespread concept of an embodied artificial intelligence. It can be even said that Čapek articulated a primarygoal of artificial intelligence research in his famous play about Robots. However, his concept of Robot shouldn't be reduced to mere technological invention, similar to those known from Jules Verne?s novels. Rather we should ask ourselves why he wantedto invent the neologism (and the drama character) Robot? It is argued that this is because he needed the new word to be able newly articulate the concept of an (artificial) man for the twentieth century. To show the effect of the Čapek?s neologism the Robot character will be introduced from perspective of theatre semiology, and semiology of fakes and forgeries (I. Osolsobě, U. Eco).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
VLAK : Contemporary Poetics & the Arts
ISSN
1804-512X
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
514-520
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—