Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rétorická účinnost Pascalovy sázky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00086236" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00086236 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rétorická účinnost Pascalovy sázky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jako Pascalova sázka je obecně označován argument ve prospěch víry v Boha, který předložil Blaise Pascal v §233 svých Myšlenek. Ian Hacking (1972) si však povšiml, že Pascalův text obsahuje hned tři různé verze argumentu. Ve svém příspěvku vyjdu z Hackingovy analýzy, Pascalovu sázku budu pojímat jako komplexní strategii postupného předložení tří argumentů, které jsou formulovány vzhledem ke konkrétní představě čtenářů a jejich možným námitkám. Na základě pragma-dialektické rekonstrukce těchto argumentůidentifikuji Pascalovu představu publika a nabídnu analýzu rétorických efektů jím zvolené argumentační strategie.

  • Název v anglickém jazyce

    Rhetorical effectiveness of Pascal's wager

  • Popis výsledku anglicky

    Pascal's wager is name of an argument in favor of belief in God presented by Blaise Pascal in §233 of his Pensées. Ian Hacking (1972) pointed out that Pascal's text involves three different versions of the argument. This lecture proceeds from this identification, Pascal's wager is considered as complex strategy of gradual submitting three arguments that are formulated with respect to an intended audience and its anticipated objections. The lecture offers pragma-dialectical reconstruction of Pascal's arguments, identification of his conception of audience and analysis of rhetorical effects of his argument strategy.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů