Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Život a práce učitele v (post)socialistickém Československu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088154" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088154 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Život a práce učitele v (post)socialistickém Československu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavním cílem příspěvku je ukázat možnosti propojení orální historie a přístupu „life history“ při výzkumu soudobého školství a rovněž ukázat význam teoretického ukotvení výzkumu životních příběhů učitelů. Teoretické ukotvení životního příběhu brání mimo jiné zjednodušením nebo nahodilému vybírání informací z příběhů učitelů, což je zásadní otázka zejména pro výzkum období komunismu a socialistického školství. Jde totiž o poměrně citlivé téma, které lze snadno zneužít. Životní příběh učitele přinesl poznatky nejenom o každodenním životě škol a učitelské profesi, ale také o školství v době nastupující komunistické diktatury. Studie rovněž ukazuje, jak některé události z “velkých” politických dějin ovlivnily život učitele, jiné prakticky nikoliv.

  • Název v anglickém jazyce

    Life and work of a teacher in (post)socialist Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of this paper is to show the possibilities offered by combining oral history and life history in researching contemporary formal education and to show the importance of grounding the research in life stories of teachers in theory. Grounding the life story in theory prevents, among other things, simplification or random selection of information from teachers’ life stories, which is an issue crucial to researching the period of communism and socialist formal education.The life history of the teacher presents information not only on everyday life of schools and the teaching profession but also on education during the rise of the communist dictatorship. The study also shows how some events of the “big” political history influenced the life of the teacher while others hardly did.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-05926S" target="_blank" >GA14-05926S: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů