The Russian View of a “Peripheral” Region. Nikodim P. Kondakov and the Southern Caucasus
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088186" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088186 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Russian View of a “Peripheral” Region. Nikodim P. Kondakov and the Southern Caucasus
Popis výsledku v původním jazyce
Because of the late nineteenth-century studies of Russian scholars, our understanding of medieval Caucasus seems to be largely determinate by the Russian imperial aspiration during the reign of Alexander III (1881–1894) and Nicolas I (1894– 1917). For these Tsars, the Caucasus was, before all, a uniform region with no distinction between Armenia and Georgia. Following this idea, scholars like Nikodim P. Kondakov (1844–1825) or Dimitrij Bakradze (1826–1890) presented the medieval region as a homogenous phenomenon, regardless of the cultural and political reality of the Middle ages. Through the imperial glance, the Caucasus was just the periphery of an international empire. In the same way, the medieval artistic cultures of the southern Caucasus were presented by the aforementioned scholars as a cultural periphery of the Byzantine world. Despite of the incredible quality of Georgian enamels or of the Armenian architecture, the art of this region was thus considered provincial.
Název v anglickém jazyce
The Russian View of a “Peripheral” Region. Nikodim P. Kondakov and the Southern Caucasus
Popis výsledku anglicky
Because of the late nineteenth-century studies of Russian scholars, our understanding of medieval Caucasus seems to be largely determinate by the Russian imperial aspiration during the reign of Alexander III (1881–1894) and Nicolas I (1894– 1917). For these Tsars, the Caucasus was, before all, a uniform region with no distinction between Armenia and Georgia. Following this idea, scholars like Nikodim P. Kondakov (1844–1825) or Dimitrij Bakradze (1826–1890) presented the medieval region as a homogenous phenomenon, regardless of the cultural and political reality of the Middle ages. Through the imperial glance, the Caucasus was just the periphery of an international empire. In the same way, the medieval artistic cultures of the southern Caucasus were presented by the aforementioned scholars as a cultural periphery of the Byzantine world. Despite of the incredible quality of Georgian enamels or of the Armenian architecture, the art of this region was thus considered provincial.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-36521G" target="_blank" >GB14-36521G: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Convivium. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean. Seminarium Kondakovianum Series Nova
ISSN
2336-3452
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
Supplementum
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
20-35
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—