Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088583" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088583 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se na základě dobových sociologických výzkumů publika a orálně-historického výzkumu snaží rekonstruovat, jaké významy přisuzovali kinu a některým konkrétním filmům dětští diváci v prvních letech po skončení 2. světové války. Výzkum se zaměřil na dvě skupiny spolužáků z obecných škol nacházejících se ve dvou sociálně výrazně profilovaných brněnských čtvrtích. Klíčovými faktory co do vlivu na recepci filmů i kina jako typu zábavy byly vedle traumatických válečných zkušeností především rodina, škola a církev. Tyto instituce hrály významnou roli jako zprostředkovatelé vstupující mezi (dětského) diváka na jedné straně a filmovou kulturu na straně druhé. Specifičnost dětské filmové kultury v prvních poválečných letech byla určována relativní předvídatelností zábavní hodnoty filmového představení, která potlačovala roli výběru samotného filmu a zdůrazňovala roli kina jako sociálního prostoru.

  • Název v anglickém jazyce

    Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII

  • Popis výsledku anglicky

    The study researches on children cinema culture shortly after the WWII. Two groups of schoolmates were researched, from strongly different social milieu. The key factors influencing the reception of individual movies, as well as the cinema as a space and as a kind of social activity, were the institutions of family, school, and church. These institutions mediated between the children cinemagoers, on one side, and the film culture, on the other side. The specificity of children s film culture in the first post-war years was shaped by predictability of the entertainment value of movies, as well as of the cinemas as social spaces. Acceptability of the space of cinema was, however, defined by school and family. This acceptability was strongly influenced by social differenciation of the city.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA408%2F08%2F0959" target="_blank" >GA408/08/0959: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury

  • ISBN

    9788070041765

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    183-203

  • Počet stran knihy

    338

  • Název nakladatele

    Národní filmový archiv

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly