Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Heaven and Man in the Zhuangzi : Reading a Heterogeneous Text

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088677" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088677 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Heaven and Man in the Zhuangzi : Reading a Heterogeneous Text

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper proposes a reading strategy for the Zhuangzi based on the distinction between "conceptual framework" and "argument". It is argued that one conceptual framework can accommodate various arguments; conceptual frameworks are not the focus of the text – they consist of literary devices (shared vocabulary and terminology, literary topoi, narrative structures and topics) that are used in the text to form specific arguments. The paper opposes those approaches to the Zhuangzi which present the text (or a part of it) as a unified philosophical vision. The paper argues that every attempt to read the Zhuangzi as one philosophy (to translate the multi-faceted text into a philosophical treatise) is reductionist; it achieves philosophical coherence at the cost of sacrificing the richness of meaning we find in the text. One specific “conceptual framework” is analysed in this paper – the dichotomy of “heaven” and “man”.

  • Název v anglickém jazyce

    Heaven and Man in the Zhuangzi : Reading a Heterogeneous Text

  • Popis výsledku anglicky

    This paper proposes a reading strategy for the Zhuangzi based on the distinction between "conceptual framework" and "argument". It is argued that one conceptual framework can accommodate various arguments; conceptual frameworks are not the focus of the text – they consist of literary devices (shared vocabulary and terminology, literary topoi, narrative structures and topics) that are used in the text to form specific arguments. The paper opposes those approaches to the Zhuangzi which present the text (or a part of it) as a unified philosophical vision. The paper argues that every attempt to read the Zhuangzi as one philosophy (to translate the multi-faceted text into a philosophical treatise) is reductionist; it achieves philosophical coherence at the cost of sacrificing the richness of meaning we find in the text. One specific “conceptual framework” is analysed in this paper – the dichotomy of “heaven” and “man”.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP14-24730P" target="_blank" >GP14-24730P: Kosmologie a sebekultivace v díle Zhuangzi: konstruování významu ve starověkých čínských textech</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Religio

  • ISSN

    1210-3640

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    167-188

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus