Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Future Has Already Passed

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00089745" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00089745 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/135000" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/135000</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Future Has Already Passed

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article describes the unique position science fiction has acquired in relationship with temporality, especially futurity. It is suggested that this position stems partly from a strategic position “popular literature” in general occupies in western culture. Niklas Luhmann and his theory of autopoietic social systems serves as a starting point that allows the author to view temporality as a human construct. This is further demonstrated by describing the impact the formulation of second thermodynamic law had on popular imagination of the nineteenth century and how it led to the formulation of the basis of theory of information in the first half of the twentieth century. In order to illustrate the capacity of science fiction vocabulary to deal with the present, seemingly a-historic situation of the world, the “technological fate of humanity”, and “information society”, DeLillo’s non-fiction article “In the Ruins of the Future”, devoted to the events of 9/11, has been chosen.

  • Název v anglickém jazyce

    The Future Has Already Passed

  • Popis výsledku anglicky

    The article describes the unique position science fiction has acquired in relationship with temporality, especially futurity. It is suggested that this position stems partly from a strategic position “popular literature” in general occupies in western culture. Niklas Luhmann and his theory of autopoietic social systems serves as a starting point that allows the author to view temporality as a human construct. This is further demonstrated by describing the impact the formulation of second thermodynamic law had on popular imagination of the nineteenth century and how it led to the formulation of the basis of theory of information in the first half of the twentieth century. In order to illustrate the capacity of science fiction vocabulary to deal with the present, seemingly a-historic situation of the world, the “technological fate of humanity”, and “information society”, DeLillo’s non-fiction article “In the Ruins of the Future”, devoted to the events of 9/11, has been chosen.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemica litteraria

  • ISSN

    1213-2144

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    11-28

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus