Validita projektivních metod
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090777" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090777 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Validita projektivních metod
Popis výsledku v původním jazyce
Diagnostika na základě kresebných projektivních metod nezávisí jenom na tom, co přináší klient, ale také na interpretaci psychologa. Validizace těchto metod by se proto měla zaměřit i na proces získávání diagnózy a proměnné, které mají vliv na interpretaci. Dle zahraničních výzkumů (Meehl, 1954; Groove et al., 2000) psychologové neumí přiřadit obrázek ke klientovi a jejich zkušenost jim v tom často nepomáhá. Cílem našeho výzkumu bylo prozkoumat, které proměnné (praxe, zaměření psychologa, typ klientů, absolvované kurzy, atd…) zvyšují úspěšnost psychologů v přiřazování projektivních kreseb a příběhů k anamnézám dětí. Výzkumný soubor tvořilo 130 praktikujících psychologů z různých oblastí psychologie (klinika, poradenství, pracovní psychologie,…) a studentů psychologie v různých ročnících odpovídajících dobrovolně na základě oslovení hromadným e-mailem. Pro sběr podnětového materiálu jsme použili metody Kresba začarovaného zvířete a Kresba stromu.
Název v anglickém jazyce
The validity of projective method
Popis výsledku anglicky
Diagnostics based on projective methods is not only dependent on client's content but also on psychologist's interpretation. Therefore, validation of these methods should be focused on process of making diagnose and on variables that influenced the interpretation. According to foreign studies (Meehl, 1954; Groove et al., 2000), psychologists are not able to match picture to its author (client) and their experience is not a facilitating factor. The aim of this study was to explore, whether variables (experience, psychologist´s specialization, type of clients, courses, etc…) are enhancing success in matching projective pictures and stories to children clinical anamnesis. Participants were psychologists (N = 130) from different psychological fields (clinics, counselling, work psychology,…) and students of psychology. The e-mail was sent to all of them and their participation was voluntary. The Fantasy animal game and the Tree test were used for gaining projective material.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů