Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Historie a současná podoba tradičního transportu dřeva na Šumavě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00091073" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00091073 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Historie a současná podoba tradičního transportu dřeva na Šumavě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na přelomu 17. a 18. století vznikají na Šumavě první dřevařské osady, ve druhé polovině 18. století pak díky mohutné dřevařské kolonizaci těžba dřeva proniká do vyšších poloh hor. Vytěžené dřevo bylo nutné z hor dopravit k místním podnikům i do vzdálenějších českých, německých a rakouských regionů. K tomu na Šumavě sloužila důkladná vodní síť v podobě řek a plavebních kanálů a ostatní druhy tradiční dopravy jako saně, volský a koňský potah. Přestože většina tradičních forem přibližování dřeva na Šumavě přibližně v polovině minulého století zanikla, v horském prostředí Šumavy se některé tradiční způsoby přibližování dřeva stále využívají. Dřevo se na Šumavě každoročně plaví v plavebních kanálech v ukázkové podobě pro turisty a nepravidelně dochází i k rekonstrukci pramenů. Přestože formy tradiční vodní dopravy lze v současnosti považovat spíše za folklorismus, koňský potah stále představuje v horském hospodářství Šumavy nenahraditelný ekologický způsob přibližování klád v horském terénu.

  • Název v anglickém jazyce

    History and Current Form of Traditional Wood Transport in the Šumava Mountains

  • Popis výsledku anglicky

    At the turn of the 17th and 18th centuries, first woodworking hamlets appeared in the Šumava Mountains; in the second half of the 18th century lumbering moved to higher mountain areas thanks to a strong woodcutter colonisation. Obtained wood had to be transported from the mountains to local factories as well as to more distant Bohemian, German and Austrian regions. For this purpose, an ingenious net of rivers and waterways together with traditional means of transport like sledges, teams of oxes and horses were used. In spite of the fact that the majority of traditional ways of wood transport disappeared in the mid-20th century, some of them are still in use in the Šumava mountain environment. Every year, wood is floated in channels as a demonstration for tourists and from time to time sources are reconstructed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Folia ethnographica : Supplementa ad Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0862-1209

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    50

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    67-81

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus