Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Playful, but Bestially Earnest : Sports, Physical Education and Czech Music of the Interwar Era

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00092430" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00092430 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Playful, but Bestially Earnest : Sports, Physical Education and Czech Music of the Interwar Era

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In 1938, T. W. Adorno likened the modern popular music (as well as the industrialized classical music) to sports, considering both of these phenomena as symptomatic manifestations of dehumanizing modernity, characterized by “strict distinguishing from the play” and “bestial earnestness”. The interwar music – although it sometimes did not manage to avoid the bestial earnestness, in spite of its explicit playfulness – was not afraid of sport and jazz at all; on the contrary, it accepted both phenomena as important inspirational impulses or even related types of cultural production. My paper deals with “sport compositions” (Bateman), ergo musical reflections and representations of sports and physical education, in Czech interwar music , encompassing both high and low (functional, especially with Sokol movement linked) music . Also, I compare “sport music ” with other types of “civilistic” musical production, i. e. with other musical representations of various phenomena of the technical modernity.

  • Název v anglickém jazyce

    Playful, but Bestially Earnest : Sports, Physical Education and Czech Music of the Interwar Era

  • Popis výsledku anglicky

    In 1938, T. W. Adorno likened the modern popular music (as well as the industrialized classical music) to sports, considering both of these phenomena as symptomatic manifestations of dehumanizing modernity, characterized by “strict distinguishing from the play” and “bestial earnestness”. The interwar music – although it sometimes did not manage to avoid the bestial earnestness, in spite of its explicit playfulness – was not afraid of sport and jazz at all; on the contrary, it accepted both phenomena as important inspirational impulses or even related types of cultural production. My paper deals with “sport compositions” (Bateman), ergo musical reflections and representations of sports and physical education, in Czech interwar music , encompassing both high and low (functional, especially with Sokol movement linked) music . Also, I compare “sport music ” with other types of “civilistic” musical production, i. e. with other musical representations of various phenomena of the technical modernity.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů