Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pavel Haas : Janacek's Most Gifted Pupil?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00092551" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00092551 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Pavel Haas : Janacek's Most Gifted Pupil?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the course of the 1920s and 30s Pavel Haas (1899-1944) earned a reputation for himself in broader cultural consciousness as an original composer and Janáček's "most talented student". Yet Janáček’s influence would only fully manifest itself at the moment when, striving to find his own creative methods, he distanced himself from his teacher. Haas was a composer who to an extent greater than that of Janáček’s other pupils responded to the stimuli arriving in Czech music from outside, primarily those of the French modernists. By his embracing the tendencies that would in the future affect the development of modern music, he resembles a few other Czech composers of note (Martinů, for instance). Yet these partial syntheses notwithstanding, Haas did not craft a truly singular style of his own. Another essential trait of Haas is that he made only a rather marginal contribution to the future evolution of Czech music. This may have been down to several reasons, some of them being purely practical.

  • Název v anglickém jazyce

    Pavel Haas : Janacek's Most Gifted Pupil?

  • Popis výsledku anglicky

    In the course of the 1920s and 30s Pavel Haas (1899-1944) earned a reputation for himself in broader cultural consciousness as an original composer and Janáček's "most talented student". Yet Janáček’s influence would only fully manifest itself at the moment when, striving to find his own creative methods, he distanced himself from his teacher. Haas was a composer who to an extent greater than that of Janáček’s other pupils responded to the stimuli arriving in Czech music from outside, primarily those of the French modernists. By his embracing the tendencies that would in the future affect the development of modern music, he resembles a few other Czech composers of note (Martinů, for instance). Yet these partial syntheses notwithstanding, Haas did not craft a truly singular style of his own. Another essential trait of Haas is that he made only a rather marginal contribution to the future evolution of Czech music. This may have been down to several reasons, some of them being purely practical.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Czech Music Quarterly

  • ISSN

    1211-0264

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    16-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus