Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00093083" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00093083 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná studie se zabývá poloprofesionální sférou české kinematografie a snaží se poukázat na dynamiku vztahů mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a to na příkladu tzv. podnikových filmů, které vznikaly v socialistickém Československu zejména v 50. a 60. letech. Vedle toho, že nabízí odpověď na otázku, proč se poloprofesionální mód filmové tvorby objevil právě v tomto období a co umožnilo jeho fungování a rozvoj, se text snaží problematizovat hranici mezi amatérským a profesionálním filmem, a nabourat tak stereotypní představy o povaze amatérské kinematografie. Podniková studia a (závodní) kluby filmových amatérů, kde podnikové filmy vznikaly, autorka chápe jako přechodové pásmo mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a dokládá, že amatérský film nepředstavoval vůči tomu oficiálnímu (profesionálnímu) alternativu ani z hlediska produkčních praktik, ani tvůrčích postupů. Jednalo se spíše o paralelní sféry s odlišnými kulturními a společenskými funkcemi.
Název v anglickém jazyce
A Semi-professional or a „Professional Amateur“? Filmmaking between Amateurism and Professionalism
Popis výsledku anglicky
Th e study focuses on the semi-professional sphere of Czech cinema and strives to highlight the dynamic relationship between amateur and professional productions, namely on the example of the so-called sponsored films (podnikový fi lm) that were produced in the socialist Czechoslovakia, particularly during the fifties and sixties. Besides offering an answer to the question why the semi-professional fi lm production mode emerged in that very period and what enabled its operation and development, the text attempts to problematize the border between amateur and professional fi lm and thus disrupt the stereotypical notions of the nature of amateur cinema. Th e author perceives factory studios and clubs of fi lm amateurs where sponsored films came into being as a transitional area between amateur and professional production and she demonstrates that amateur fi lm did not represent an alternative to the official (professional), either in terms of production practice or creative processes.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
45-60
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—