Řidiči autobusu: emický pohled na socioprofesní skupinu v urbánním prostředí Prahy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00097122" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00097122 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Řidiči autobusu: emický pohled na socioprofesní skupinu v urbánním prostředí Prahy
Popis výsledku v původním jazyce
Řidiči autobusu tvoří svébytnou socioprofesní skupinu, s níž je spojeno určité společenské postavení, profesní mluva, pracovní zvyky, stravovací návyky a způsob odívání. Zajímavý jev pak představuje i přes vzájemnou anonymitu členů této skupiny specifická forma soudržnosti projevující se například v pozdravech, ve verbální i nonverbální komunikaci a způsobu chování nejen v silničním provozu. S touto socioprofesní skupinou se na území města Prahy poprvé setkáváme v roce 1908, kdy byla zprovozněna první autobusová linka v oblasti Malostranského náměstí a Pohořelce. V současnosti provoz městské autobusové dopravy na území města Prahy zajišťuje vedle Dopravního podniku hlavního města Prahy, akciové společnosti i několik soukromých dopravců s různým počtem zaměstnanců. Způsob organizování směn řidiče, jednotlivé požadavky konkrétního zaměstnavatele, vzhled uniforem a částečně i pracovní výkon jsou tak v mnoha aspektech odlišné a projevují se na podobě každodenního způsobu života řidiče autobusu. Etnologický výzkum tématu je založen především na emickém pohledu etnologa-řidiče: autor studie pracuje formou výpomoci v této profesi na území Prahy od poloviny roku 2013 až do současnosti. Emický pohled je pak konfrontován s literaturou a rozhovory s respondenty různého věku, kteří působili nebo stále pracují jako řidiči autobusu v urbánním prostředí Prahy.
Název v anglickém jazyce
Bus Drivers: an Emic View on a Socio-Professional Group in Prague Urban Environment
Popis výsledku anglicky
Bus drivers are a peculiar socio-professional group that is associated with certain social position, professional tongue, working habits, nutrition habits and way of clothing. However, a specific form of cohesion, which can be perceived in greetings, verbal and non-verbal communication and way of behaviour not only in the road traffic, is an interesting phenomenon despite the mutual anonymity of the members of that group. We could encounter that socio-professional group in Prague in 1908 for the first time, when the first bus line in the area of Lesser Town Square and Pohořelec was put into operation. Currently, the urban bus transport services in the territory of the City of Prague are provided by the Prague Public Transit Company, Inc. as well as by several private transit companies with different number of employees. The way of organizing the driver’s shifts, the individual demands of particular employers, the look of uniforms and partially the work performance are different in many aspects and they influence the everyday way of life of bus drivers. The ethnological research on the theme is based mainly on the emic view by an ethnologist – driver; the author of the study has worked as an auxiliary driver in the territory of Prague since mid-2013 until now. His emic view is confronted with literature and interviews conducted with respondents of different age, who worked or still work as bus drivers in Prague urban territory.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
138-150
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85021726497