Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Remote Nation of Czechoslovakia as Visited by Mr. Gulliver on one of his Voyages

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098101" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098101 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Remote Nation of Czechoslovakia as Visited by Mr. Gulliver on one of his Voyages

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In some of his plays Shakespeare positions the Czech lands next to the sea. The loose adaptation of Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels, shot by the Czech director Pavel Juráček and called Případ pro začínajícího kata (Case for a Rookie Hangman, 1969), features information that is more up-to-date. Of course, Juráček rather than Swift has to be made responsible. Unlike in Swift’s novel, however, the film’s protagonist, Lemuel Gulliver, lands in a country named Balnibarbi, which is modelled on 1960s Czechoslovakia. In my paper, I will examine that way in which Juráček’s film presents a poignant analysis of the world of socialism based on “make believe”– a convention of pretending accompanied by permanent and obtrusive police surveillance, and how the adaptation, based on an eighteenth-century text, ultimately shows the irreversible decay of the Communist regime.

  • Název v anglickém jazyce

    The Remote Nation of Czechoslovakia as Visited by Mr. Gulliver on one of his Voyages

  • Popis výsledku anglicky

    In some of his plays Shakespeare positions the Czech lands next to the sea. The loose adaptation of Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels, shot by the Czech director Pavel Juráček and called Případ pro začínajícího kata (Case for a Rookie Hangman, 1969), features information that is more up-to-date. Of course, Juráček rather than Swift has to be made responsible. Unlike in Swift’s novel, however, the film’s protagonist, Lemuel Gulliver, lands in a country named Balnibarbi, which is modelled on 1960s Czechoslovakia. In my paper, I will examine that way in which Juráček’s film presents a poignant analysis of the world of socialism based on “make believe”– a convention of pretending accompanied by permanent and obtrusive police surveillance, and how the adaptation, based on an eighteenth-century text, ultimately shows the irreversible decay of the Communist regime.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů