Subversive Adaptations : Czech Literature on Screen behind the Iron Curtain
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098587" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098587 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.palgrave.com/de/book/9783319409603#aboutBook" target="_blank" >https://www.palgrave.com/de/book/9783319409603#aboutBook</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-40961-0" target="_blank" >10.1007/978-3-319-40961-0</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Subversive Adaptations : Czech Literature on Screen behind the Iron Curtain
Popis výsledku v původním jazyce
This book deals with film adaptations of literary works created in Communist Czechoslovakia between 1954 and 1969, such as The Fabulous World of Jules Verne (Zeman 1958), Marketa Lazarová (Vláčil 1967), and The Joke (Jireš 1969). It treats a historically significant period around which myths and misinformation have arisen. The book is broad in scope and examines aesthetic, political, social, and cultural issues. It sets out to disprove the notion that the state-controlled film industry behind the Iron Curtain produced only aesthetically uniform works pandering to official ideology. The book’s main aim is to show how the political situation of Communist Czechoslovakia moulded the film adaptations created there, but also how these same works, in turn, shaped the sociocultural conditions of the 1950s and the 1960s.
Název v anglickém jazyce
Subversive Adaptations : Czech Literature on Screen behind the Iron Curtain
Popis výsledku anglicky
This book deals with film adaptations of literary works created in Communist Czechoslovakia between 1954 and 1969, such as The Fabulous World of Jules Verne (Zeman 1958), Marketa Lazarová (Vláčil 1967), and The Joke (Jireš 1969). It treats a historically significant period around which myths and misinformation have arisen. The book is broad in scope and examines aesthetic, political, social, and cultural issues. It sets out to disprove the notion that the state-controlled film industry behind the Iron Curtain produced only aesthetically uniform works pandering to official ideology. The book’s main aim is to show how the political situation of Communist Czechoslovakia moulded the film adaptations created there, but also how these same works, in turn, shaped the sociocultural conditions of the 1950s and the 1960s.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
9783319409603
Počet stran knihy
224
Název nakladatele
Palgrave Macmillan
Místo vydání
Basingstoke
Kód UT WoS knihy
—