Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098738" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098738 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá ranými sepulkrálními realizacemi Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy. Náhrobní tvorbě věnoval největší pozornost Bohumil Kafka, jehož dílo je i díky rozsáhlé pozůstalosti dokumentováno nejlépe. Jeho Pieta z roku 1898 se nachází na hřbitově v Březině u Mnichova Hradiště, Krucifix z téhož roku určený pro náhrobek A. Watzina na Olšanských hřbitovech je dnes doložen pouze fotografií z Kafkovy pozůstalosti. Nejslavnější Kafkovy náhrobky pocházejí z období po roce 1900: náhrobek Karla Maydla z roku 1904 a náhrobek Josefa Kaizla se sochou Objetí lásky a smrti z let 1906–7. Málo známé jsou Kafkovy mimopražské realizace: náhrobek malíře S. H. Pinkase a jeho manželky v Sázavě, náhrobek H. Schiktanze v Nekoři a náhrobek manželů Benešových v Kožlanech. Pieta Josefa Mařatky pro náhrobek rodiny Ullmannovy na hřbitově v Příbrami vznikla rovněž v roce 1898. Ve srovnání s Kafkovou Pietou je Mařatkova práce více ovlivněna Myslbekem a obecně akademickým, ke klasicismu směřujícím sochařstvím. Pozdější Mařatkovy náhrobky tento klasický modus neopouštějí, sepulkrální tvorba však představuje u Mařatky téma spíš ojedinělé. Naopak v díle Stanislava Suchardy, který patřil k nejstarší generaci Myslbekových žáků, nalezneme těchto zakázek celou řadu. Doposud neznámé bylo provedení jeho slavného reliéfu Ukolébavka (1891-1892) na náhrobku Boženy Dostálové v Libici nad Cidlinou. Z roku 1898 pochází též proslavený Suchardův reliéf Poklad na námět Erbenovy Kytice, který byl jako náhrobek uplatněn vícekrát. Všechny zmiňované náhrobky tvoří velmi zajímavou skupinu děl z konce devadesátých let 19. století, jež přes rozdílné zaměření sochařů vykazují některé společné rysy. Zároveň všechna tato raná a ne zcela známá díla ozřejmují počátky tvorby jednotlivých sochařů a naznačují mnohé k jejich pozdějšímu směřování.
Název v anglickém jazyce
Sepulchral sculpture of the 1890´s – early works of Bohumil Kafka, Josef Mařatka and Stanislav Sucharda
Popis výsledku anglicky
The article deals with the early sepulchral realizations of Bohumil Kafka, Josef Mařatka and Stanislav Sucharda. Of the three artists, Bohumil Kafka, whose work is well documented in his extensive estate, paid greatest attention to sepulchral production. His Pieta from 1898 is located in the cemetery of Březina near Mnichovo Hradiště. The Crucifix (also from 1898), designed for the tombstone of A. Watzin in the Olšany cemetery, is nowadays known only from the photographs in Kafka's estate. His most famous tombstones come from the period after 1900: the tomb of Karel Maydl from 1904 and the tomb of Josef Kaizl with the statue of the Embrace of Love and Death from 1906-7. Kafka's tombs located out of Prague are less well known: the tombs of S. H. Pinkas and his wife in Sázava, the tomb of H. Schiktanz in Nekoř and the tomb of Beneš family in Kožlany. The Pieta of Josef Mařatka for the tombstone of the Ullmann family in Příbram cemetery was also executed in 1898. In comparison with Kafka´s Pieta, Mařatka's work is more influenced by Myslbek and generally by academic, classically oriented sculpture. Later Mařatka's tombstones do not leave this classic mode, but sepulchral work is sparse in his oeuvre. On the contrary, Stanislav Sucharda, who belonged to the oldest generation of Myslbek pupils, executed many sepulchral realizations. The realization of his famous relief Ukolébavka (1891-1892) on the tomb of Božena Dostálová in Libice nad Cidlinou has been unknown. From 1898 comes his famous relief Treasure illustrating the theme taken from Kytice by Karel Jaromír Erben, which was used as a tombstone several times. All mentioned works constitute a very interesting group from the late 1890´s which, despite different orientation of the sculptors, show some common features. At the same time, all these early and not very well known works illustrate the origins of the sculptures' production and suggest their future orientation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Epigraphica & Sepulcralia 7
ISBN
9788086890951
ISSN
2336-3363
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
191-211
Název nakladatele
Artefactum, nakladatelství Útavu dějin umění AV ČR, v.v.i.
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—