Musica Practica According to Roland Barthes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098971" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098971 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/136936" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/136936</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-14" target="_blank" >10.5817/MB2017-1-14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Musica Practica According to Roland Barthes
Popis výsledku v původním jazyce
The contribution deals with Roland Barthes' musical aesthetics, with his dichotomous view of music – the manual or muscular ("the music one listens to") on the one hand, and the liquid or effusive ("the music one plays") on the other. Barthes grasped these as two different arts, each with its own history, its own sociology, its own aesthetics, and its own erotic. The first one, driven by desire, represents an amateurish music-making, the second one, played by professional musicians by heart, represents a professional musical praxis. Amateur music is characterized by intimate contact of the musician's body and his/her art. The aim of the paper is to explore both musics in the context of actual musical thought and post-Cagean ways of music making and listening.
Název v anglickém jazyce
Musica Practica According to Roland Barthes
Popis výsledku anglicky
The contribution deals with Roland Barthes' musical aesthetics, with his dichotomous view of music – the manual or muscular ("the music one listens to") on the one hand, and the liquid or effusive ("the music one plays") on the other. Barthes grasped these as two different arts, each with its own history, its own sociology, its own aesthetics, and its own erotic. The first one, driven by desire, represents an amateurish music-making, the second one, played by professional musicians by heart, represents a professional musical praxis. Amateur music is characterized by intimate contact of the musician's body and his/her art. The aim of the paper is to explore both musics in the context of actual musical thought and post-Cagean ways of music making and listening.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
149-153
Kód UT WoS článku
000408437300014
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85028348475