Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00102993" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00102993 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V recenzi věnované první samostatné výstavě Adrieny Šimotové v Galerii Československý spisovatel v roce 1965 označil Jiří Šetlík malířčinu tvorbu za „živý květ pražského výstavního jara“. Termín symbolizuje východisko, od nějž se v polovině 70. let, po osobní tragédii, vydala k odlišné, kvalitativně nové konceptuální a materiálové tvorbě, textilním kolážím s náměty mezilidské komunikace a posléze papírovým reliéfům. Nakolik na autorčino dílo v letech 1965 až 1980 reagovala nově vznikající generace soukromých sběratelů současného umění a nakolik veřejné sbírkové instituce? Mezi prvními osobnostmi, které dílo Šimotové sběratelsky docenily, byla galeristka Meda Mládková a básník Jiří Kolář. Významné textilní koláže z přelomového cyklu Vymezení člověka (1977) se dostaly do sbírek Jiřího Valocha a Milana Webera. Jeden z prvních rozměrných papírových reliéfů získal architekt Josef Chloupek. Tyto osobnosti současně autorce v problematickém období, kdy její dílo nemohlo být v centrech vystavováno, pořádaly lokální přehlídky. Akvizice veřejných sbírek, byť začaly dříve, stavěly konzervativně na tradičnější malířské poloze šedesátých let.

  • Název v anglickém jazyce

    ‘A Living Flower of the Spring’ or a New Concept? : The Response of Collectors to the Work of Adriena Šimotová in State-Socialist Czechoslovakia between 1965 and 1980

  • Popis výsledku anglicky

    In a review of Adriena Šimotová’s first independent exhibition at the Czechoslovak Writers Gallery (Galerie Československý spisovatel) in 1965, Jiří Šetlík described the painter’s work as ‘the living flower of the Prague spring of exhibitions’. This phrase symbolises the starting point from which in the middle of the 1970s, after a personal tragedy, her art turned in a different and qualitatively new conceptual and material direction and she began creating textile collages, with interpersonal communication as its subject matter, and then paper reliefs. How much did the newly emerging generation of private collectors of contemporary art and art museums respond to the body of work she created between 1965 and 1980? Among the first figures to fully appreciate Šimotová’s art as a collector were gallery-owner Meda Mládková and poet Jiří Kolář. Important textile collages from Šimotová’s ground-breaking The Definition of Man (Vymezení člověka) cycle (1977) became part of the collections of Jiří Valoch and Milan Weber. One of the first large-scale paper reliefs was acquired by architect Josef Chloupek. These individuals also organised local shows during this difficult time when her work could not be exhibited in any major centre. Although public art museums began acquiring her work earlier, they focused conservatively on her more traditional work as a painter in the 1960s.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opuscula historiae artium

  • ISSN

    1211-7390

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66/2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    166-181

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85049359015