Masaryk and Slavonic question. To the analysis of dualism of Westernism and Slavophilism in the Russian consciousness.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00103696" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00103696 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.31119/phlog.2017.2.10" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.31119/phlog.2017.2.10</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31119/phlog.2017.2.10" target="_blank" >10.31119/phlog.2017.2.10</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
T. G. Masaryk i slavjanstvo. K analizu dualizma zapadničestva i slavjanofilstva v russkom soznanii.
Popis výsledku v původním jazyce
Slavjanskij vopros stal dlja T. G. Masaryka odnoj iz těm vsej jego žizni. Vpervye Masaryk posetil Rossiju vesnoj 1887 goda, a zatěm srazu že v 1888 godu on otpravilsja tuda snova. Ješčjo do pervoj svojej pojezdki v Rossiju on byl dostatočno podrobno oznakomlen s rossijskimi uslovijami. Tretju pojezdku v Rossiju on soveršil v 1910 godu, četvjortuju – v 1917-1918 godach. Nakanuně Pervoj mirovoj vojny on vyrazil svoj podchod v rabotě «Rossija i Jevropa» (1913), kotoraja voobšče javljaetsja samoj obstojatělnoj rabotoj Masaryka. V něj vysšej točki dostigajet jego mnogoletnjaja svjaz s russkoj kulturoj, myšlenijem i istorijej. V «Rossii i Jevrope» Masaryk proděmonstriroval glubokoje znanije rossijskich kulturnych i političeskich uslovij. Blagodarja svojej isključitělnoj informacionnoj cennosti, těkst ně ustarel i do sich por možet poslužit kak bazovoje posobije po izučeniju rossijskoj intěllektualnoj istorii. S 70-ych let XIX veka Masaryk pytalsja najti suščnost russkogo soznanija. Kritika Masaryka napravlena v pervuju očered protiv dvuch ključevych těnděncij russkoj duchovnoj žizni: krajněgo konservatizma (těokratii) i krajněgo anarchizma (nigilizma, těrrorizma).
Název v anglickém jazyce
Masaryk and Slavonic question. To the analysis of dualism of Westernism and Slavophilism in the Russian consciousness.
Popis výsledku anglicky
A prominent and permanent theme in T. G. Masaryks lifetime work was the so-called Russian and Slavonic question. When Masaryk first visited Russia in the spring of 1887 and then again in 1888, he had already been well acquainted with Russian culture and lifestyle. His third visit to Russia took place in 1910 and the fourth in 1917–1918. Before the outbreak of WWI, Masaryk expressed his opinions on Russia in his Russia and Europe (1913), his most extensive work. In this treatment, Masaryks long-term relationship to Russian culture, history and thought culminated and he proved his knowledge of Russian cultural and political situation. The immensely valuable informational content of the text has not become outdated and it can still serve as a basic textbook for the study of Russian intellectual history. Starting in the 1870s, Masaryk attempted to find the essence of Russian thought. His critique was directed at two fundamental aspects of Russian spiritual life – extreme conservatism (theocracy) and extreme anarchism (nihilism, terrorism).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofskij polilog
ISSN
2587-7283
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
RU - Ruská federace
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
119-128
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—