Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00101581" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00101581 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018" target="_blank" >https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase
Popis výsledku v původním jazyce
Divadlo a opera přitahovaly Pavla Haase již od dětství. Jediné Haasově dokončené opeře Šarlatán, komponované v letech 1934–1937, předcházela řada neúspěšných operních pokusů. Z doby Haasova mládí, kdy skladatel ještě neprošel soustavným kompozičním školením, se dochoval nedokončený pokus o operu Der Harfner (1913–1914) na německý text. Podrobněji se Pavel Haas seznámil s operním žánrem teprve v mistrovské třídě Leoše Janáčka na přelomu let 1920–1921. Z této doby pochází zhudebnění počátku veselohry Viktora Krylova Divoška. Jednalo se o domácí práci studentů kompozice, jejímž prostřednictvím se je Leoš Janáček pokoušel seznámit s různými aspekty zhudebňování prozaického dramatického textu. Ve 20. letech zaujala Pavla Haase postupně řada dramatických námětů, jejichž opernímu zpracování však zabránila neúspěšná vyjednávání s autory: Někdy po roce 1921 to byla komedie Loupežník Karla Čapka, posléze roku 1927 hra Kající Venuše Stanslava Loma na biblický námět a pravděpodobně roku 1928 židovské drama Dybuk Salomona Anskiho. Z roku 1932 pochází Haasova žádost o operní libreto adresovaná Vítězslavu Nezvalovi, která však ze strany spisovatele zůstala nevyslyšena.
Název v anglickém jazyce
Unfinished opera sketches and unrealised opera plans by Pavel Haas
Popis výsledku anglicky
Theatre and opera attracted Pavel Haas since his childhood. The only finished Haas’ opera Šarlatán, composed in 1934–1937, was preceded by many unsuccessful operatic attempts. An unfinished attempt Der Harfner (1913–1914), setting a German text, survived from the time of Haas’ youth when the composer had not yet undergone any regular compositional training. Pavel Haas got familiar with the operatic genre only in the masterclass with Leoš Janáček in 1920–1921. A setting of Viktor Krylov’s comedy Divoška (The Tomboy) dates back to the time. It was a homework for the students of compositions through which Leoš Janáček tried to teach them several aspects of setting to music a drama prosaic text. In the 1920’s Pavel Haas was subsequently captured by several dramatic subject-matters, however their opera settings were prevented by unsuccessful negotiations with their authors: sometime after 1921 it was Karel Čapek’s comedy Loupežník (A Robber), in 1927 Stanislav Lom’s play Kající Venuše (A Penitent Venus) with a biblical theme and probably in 1928 the Jewish drama Dybbuk by Salomon Ansky. In 1932, Haas asked Vítězslav Nezval for an opera libretto, but was rejected by the writer.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-05356S" target="_blank" >GA18-05356S: Pavel Haas. Katalog díla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
50
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
64-80
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—