Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00101581" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00101581 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018" target="_blank" >https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Divadlo a opera přitahovaly Pavla Haase již od dětství. Jediné Haasově dokončené opeře Šarlatán, komponované v letech 1934–1937, předcházela řada neúspěšných operních pokusů. Z doby Haasova mládí, kdy skladatel ještě neprošel soustavným kompozičním školením, se dochoval nedokončený pokus o operu Der Harfner (1913–1914) na německý text. Podrobněji se Pavel Haas seznámil s operním žánrem teprve v mistrovské třídě Leoše Janáčka na přelomu let 1920–1921. Z této doby pochází zhudebnění počátku veselohry Viktora Krylova Divoška. Jednalo se o domácí práci studentů kompozice, jejímž prostřednictvím se je Leoš Janáček pokoušel seznámit s různými aspekty zhudebňování prozaického dramatického textu. Ve 20. letech zaujala Pavla Haase postupně řada dramatických námětů, jejichž opernímu zpracování však zabránila neúspěšná vyjednávání s autory: Někdy po roce 1921 to byla komedie Loupežník Karla Čapka, posléze roku 1927 hra Kající Venuše Stanslava Loma na biblický námět a pravděpodobně roku 1928 židovské drama Dybuk Salomona Anskiho. Z roku 1932 pochází Haasova žádost o operní libreto adresovaná Vítězslavu Nezvalovi, která však ze strany spisovatele zůstala nevyslyšena.

  • Název v anglickém jazyce

    Unfinished opera sketches and unrealised opera plans by Pavel Haas

  • Popis výsledku anglicky

    Theatre and opera attracted Pavel Haas since his childhood. The only finished Haas’ opera Šarlatán, composed in 1934–1937, was preceded by many unsuccessful operatic attempts. An unfinished attempt Der Harfner (1913–1914), setting a German text, survived from the time of Haas’ youth when the composer had not yet undergone any regular compositional training. Pavel Haas got familiar with the operatic genre only in the masterclass with Leoš Janáček in 1920–1921. A setting of Viktor Krylov’s comedy Divoška (The Tomboy) dates back to the time. It was a homework for the students of compositions through which Leoš Janáček tried to teach them several aspects of setting to music a drama prosaic text. In the 1920’s Pavel Haas was subsequently captured by several dramatic subject-matters, however their opera settings were prevented by unsuccessful negotiations with their authors: sometime after 1921 it was Karel Čapek’s comedy Loupežník (A Robber), in 1927 Stanislav Lom’s play Kající Venuše (A Penitent Venus) with a biblical theme and probably in 1928 the Jewish drama Dybbuk by Salomon Ansky. In 1932, Haas asked Vítězslav Nezval for an opera libretto, but was rejected by the writer.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-05356S" target="_blank" >GA18-05356S: Pavel Haas. Katalog díla</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    50

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    64-80

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus