Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00103865" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00103865 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.13pel" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.13pel</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.13pel" target="_blank" >10.1075/dapsac.79.13pel</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter studies the interplay of multimodal iconic signs that construct the meaning of independent noun phrases in advertisements promoting food products. The methodology consists in approaching the diagrammatic iconicity found in language through the perspective of Kress and van Leeuwen’s (1996, 2001) analytical framework of multimodal text and the perspective of typeface design and impression variables as described by Henderson, Giese and Cote (2004). The analysis reveals that independent noun phrases iconicize the process of production, the ingredients used, the variety of products, and gustatory perception. The language diagrammatic iconicity in the analyzed advertisements is achieved by a sequential ordering of modifiers that mirrors either chronological order or the order of importance, and by means of figurative language, lexical cohesion, and a lack of explicit syntactic relations. Both typographic and visual iconicity tend to objectify the semantic dimension of the diagrammatic iconicity. At the same time, the visual iconicity mirrors a close spatial relation between the consumer and the product.

  • Název v anglickém jazyce

    Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter studies the interplay of multimodal iconic signs that construct the meaning of independent noun phrases in advertisements promoting food products. The methodology consists in approaching the diagrammatic iconicity found in language through the perspective of Kress and van Leeuwen’s (1996, 2001) analytical framework of multimodal text and the perspective of typeface design and impression variables as described by Henderson, Giese and Cote (2004). The analysis reveals that independent noun phrases iconicize the process of production, the ingredients used, the variety of products, and gustatory perception. The language diagrammatic iconicity in the analyzed advertisements is achieved by a sequential ordering of modifiers that mirrors either chronological order or the order of importance, and by means of figurative language, lexical cohesion, and a lack of explicit syntactic relations. Both typographic and visual iconicity tend to objectify the semantic dimension of the diagrammatic iconicity. At the same time, the visual iconicity mirrors a close spatial relation between the consumer and the product.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives

  • ISBN

    9789027201386

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    281-302

  • Počet stran knihy

    334

  • Název nakladatele

    John Benjamins Publishing Company

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly